SVT försvarar Melodifestivalen: ”Ett billigt program”

Kostnaden har ökat på grund av inflationen

TT

Uppdaterad 2023-02-03 | Publicerad 2023-02-02

Den kraftiga inflationen får följder även för Melodifestivalen.

Trots strikt sekretess kring kostnaderna har de nog ökat, enligt projektledaren – men även vissa effektiviseringar har gjorts.

Någon offentlig prislapp för Melodifestivalen finns inte – SVT hänvisar till sekretessen angående avtal med olika samarbetspartners. Den uppgift som finns kommer från 2019 då vd Hanna Stjärne uppgav för Sveriges Radios ”Medierna” att kostnaden var cirka 2,5 miljoner kronor per timme.

Räknat per tittare är Melodifestivalen "ett billigt program", enligt projektledare Anders Wistbacka.

Enligt programmets nye projektledare Anders Wistbacka kan man ändå anta att timkostnaden ökar något i år på grund av inflationen, skriver Göteborgs-Posten. Han inflikar dock att man kunnat göra ”vissa effektiviseringar”.

– Om du räknar kronor per tittare är det ett billigt program, säger Anders Wistbacka till GP.

Farah Abadi och Jesper Rönndahl.

Han tycker kostnaden är rimlig.

– Om du älskar Melodifestivalen är det absolut det. Men det där är egentligen en fråga som hanteras ovanför mig. Jag får en påse pengar och ska göra det bästa av de resurser vi har, säger Anders Wistbacka som tycker att ”underhållning är superviktigt för ett samhälle”.