David Lindgrens miljonkupp – får gratisreklam i SVT

Experten: ”Skulle kosta ett par miljoner kronor”

Uppdaterad 2018-02-02 | Publicerad 2018-01-31

KARLSTAD. David Lindgren får gratisreklam värd minst två miljoner kronor på lördag.

Inför miljonpublik får programledaren framföra sin nya singel i Melodifestivalen.

– Skulle man köpa samma utrymme i reklamtid skulle det kosta ett par miljoner kronor, säger tv-experten John Aleman.

SVT ska vara reklamfritt.

Ändå upplåter kanalen utrymme i lördagens sändning av Melodifestivalen för David Lindgren, 35, att marknadsföra sin nya singel.

Värdet för gratisreklamen uppskattas till flera miljoner kronor.

– Det finns inget större än att lansera en ny singel i det finrummet som Melodifestivalen innebär. Du når ut till otroligt många människor på kort tid och bygger verkligen kännedom om det faktum att man har släppt en ny låt, säger John Aleman, tv-expert och kommersiell direktör på mediebyrån Dentsu Aegis.

Värdet: ”Ett par miljoner”

Det faktum att David Lindgren dessutom framför låten utom tävlan är värt extra mycket, enligt John Aleman.

– David drar en vinstlott i dubbel bemärkelse. Dels får han bygga upp sitt renommé och varumärke genom att vara programledare och dessutom får han framföra sin nya heta singel inför en mycket stor publik, säger han.

– David Lindgren med team och management kunde nog inte ha hoppats på något bättre.

Vad skulle du uppskatta värdet till?
– Man måste välja orden med omsorg när man ska beskriva värdet, det blir en subjektiv bedömning, men det är ett enormt värde i det, det råder inget tvivel om. Det kommer inte kännas som reklam utan som en del av underhållningen och i det perspektivet är det ovärderligt. Skulle man köpa samma utrymme i reklamtid skulle det kosta ett par miljoner kronor.

Under onsdagen skickades ett pressmeddelande till utvalda medier med rubriken ”Förhandslyssna på David Lindgrens nya singel”. I utskicket står att låten ”One Together” släpps på fredag och att David Lindgren kommer att framföra den i Melodifestivalens första deltävling på lördag.

SVT: ”Det är ingen singel”

Låten kommer därefter att användas som bakgrundsmusik i såväl trailers som artistpresentationer under hela årets Melodifestival.

Men enligt Melodifestivalens projektledare Anette Helenius rör det sig inte om en singel.

– Det är ingen singel som David kommer att släppa. Det är ett öppningsnummer som vi kommer att göra tillgängligt på streaming-tjänster. David kommer inte att tjäna några pengar på det här.

Men det stämmer väl inte? Han får väl ersättning från STIM för såväl framförandet som när låten streamas?
– Ja, från STIM får man ersättning oavsett om det är ett nyproducerat verk eller om han skulle framföra en gammal låt.

Att låten beskrivs som David Lindgrens nya singel i pressmeddelandet som skickats ut från managementbolaget The Music Box vänder sig Anette Helenius emot:
– Det är en olycklig formulering i ett pressmeddelande som jag inte själv varit med och formulerat.


Följ Schlagerbloggen för allt det senaste bakom kulisserna!

Följ ämnen i artikeln