Nya könskravet i Melodifestivalen

Kvinnliga låtskrivare på (nästan) alla låtar

Av: Torbjörn Ek

Publicerad:
Uppdaterad:

Kvinnliga låtskrivare på i princip alla bidrag i Melodifestivalen.

Det är SVT:s plan när tävlingsreglerna för Sveriges största musiktävling återigen skrivs om.

– Från 2022 inför vi att alla bidrag ska ha en kvinna på upphovet helt enkelt, säger tävlingsproducenten Karin Gunnarsson.

Ännu fler kvinnliga låtskrivare i Melodifestivalen. Det är SVT:s budskap i de nya reglerna som nu publicerats inför kommande års tävlingar.

Reglerna är tänkta att börja gälla till tävlingen 2022 och innebär ett krav på kvinnliga låtskrivare till samtliga tävlingsbidrag, med undantag för dem som är skrivna av en person. I reglerna för nästa års tävling, som SVT nu har offentliggjort, står det inskrivet:

”Det är SVT:s avsikt att till Melodifestivalen 2022 införa ett krav på att alla bidrag som är skrivna av fler än en upphovsperson ska ha minst en kvinnlig kompositör eller textförfattare”.

Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson.
Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson.

”Mycket kritik”

– Varje år får vi ganska mycket kritik för hur det ser ut på upphovssidan. Det är något vi tar på största allvar och vi vill se en större andel kvinnliga upphovspersoner. För att hjälpa den utvecklingen så inför vi från 2022 att alla bidrag ska ha en kvinna på upphovet helt enkelt, säger Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson.

SVT har successivt kvoterat in kvinnliga låtskrivare i Melodifestivalen. Till 2014 års tävling införde man ett krav på att 20 procent av låtarna skulle ha minst en kvinnlig upphovsperson. Året därpå infördes det krav som gällt fram till nu, att hälften av låtarna i tävlingen skulle ha minst en kvinnlig låtskrivare.

”Inget att slå sig för bröstet för”

De nuvarande reglerna, som också kommer att gälla för nästa års tävling innan de ändras 2022, har dock inte gett önskat resultat. Trots att det i årets tävling var kvinnliga låtskrivare på fler än hälften av bidragen var totalt sett bara 21 av 79 låtskrivare kvinnor, 58 var män.

– Det är inte en siffra man vill slå sig för bröstet för, men framför allt handlar det om att få till starka hits och pusha Melodifestivalen in i framtiden tillsammans. Om man tittar på årets final så hade de fem i topp en kvinna med på upphovet. De hitsen har skapats för att man helt enkelt jobbat tillsammans, säger Karin Gunnarsson.

Uppnådde ni inte det ni hoppats på med de tidigare reglerna?

– Vi har inte riktigt sett den utveckling som vi hade hoppats på och vi tänker att det här är ett sätt att öppna upp för fler konstellationer, bredda musikaliskt och kreativt och få nya infallsvinklar och ämnen att skriva om. Det är att ta Melodifestivalen in i framtiden.

Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
The Mamas vann Melodifestivalen 2020.

”Positiv åtgärd”

Blir inte det här begränsande för etablerade låtskrivarteam som består av bara män?

– Jag tycker inte det är det. Det är en chans och en möjlighet att bredda sitt spektra och få ny input. Jag ser det bara som en positiv åtgärd. det här är något som vi har pratat om i åratal.

Har SVT några egna initiativ för att se till att hitta och lyfta fram kvinnliga låtskrivare?

– Vi har de senaste åren stöttat ett initiativ som vi har kallat för Mello-kollo, som har varit en låtskrivarcamp för enbart tjejer. I år tänker vi försöka göra det till femti-femti med killar och tjejer just för att möjliggöra att folk träffas och lär känna varandra och kan hitta nya konstellationer och samarbetspartners, säger Karin Gunnarsson.

Publicerad:

LÄS VIDARE