Rammstein är bra men inte rafflande

Publicerad 2022-04-29

Rammstein består av (från vänster) Christoph Schneider, Till Lindemann, Oliver Riedel, Richard Kruspe, Christian Lorenz och Paul Landers – samtliga originalmedlemmar.

ALBUM Dagen då Rammstein släpper en dålig skiva har ännu inte kommit.

Men de tyska giganternas nya album känns snarare som en parentes än en rubrik.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Rammstein
Zeit
Vertigo/Capitol/Universal

METAL Rammstein kan konsten att bygga upp en hajp.

Tidigare i år raderade den tyska metalgruppen alla inlägg från sitt Instagram-konto och fyllde flödet med kittlande teasers inför stundande singelsläpp. Bland annat glossiga porträtt av medlemmarna, hårt spacklade för att ge illusionen av att de genomgått omfattande plastikoperationer. Pusselbitarna föll senare på plats med släppet av ”Zick zack” och tillhörande musikvideo där bandet gör slapstick-satir på den skeva skönhetsindustrin.

I samma veva anordnades en global skattjakt där fans uppmuntrades att leta efter kapslar för att få tillgång till hela låtlistan till åttonde albumet ”Zeit”. En av de elva kapslarna gömdes i Sverige.

Men så har Rammstein alltid varit mer av ett konstnärskollektiv än en renodlad rockakt.

Med det sagt är ”Zeit” minimalistisk med sextettens mått mätt. Det märks redan i skivans tre första spår som präglas av en oväntad återhållsamhet i både tilltal och utformning.

Det är en stark kontrast till den obetitlade föregångaren där bandet omedelbart slog på stora trumman med eposet ”Deutschland” och sedan levererade den ena slagkraftiga dängan efter den andra.

Dragningskraften till ”Zeit” är inte lika omedelbar, men skivan växer sakta i styrka för att brisera i känsloladdade låtar som ”Meine tränen”, ”Angst” och ”Lügen”, där 59-årige sångaren Till Lindemann bär hjärtat på ärmen och blottar sitt inre vansinne. I den sistnämnda låten och discofebriga ”Giftig” får han till och med autotune att låta bra.

Sedan paketeras vitt skilda ämnen som livets förgänglighet (”Zeit”) och stora pattar (”Dicke titten”) i en ofta maffig ljudbild där influenser från Kraftwerk och Depeche Mode är lika självklara som Bay Area-thrash.

I sommar skriver tyskarna historia i Sverige med tre konserter på Ullevi. Även om ”Zeit” till viss del känns som en bekväm mellanlandning är det inte svårt att förstå varför så många vill samlas i grupp för att tillbe en av Tysklands största musikexporter.
BÄSTA SPÅR: ”OK”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik