Publicerad:
Uppdaterad:

Spellista: De 99 tuffaste och bästa låtarna från maj

Av: Mattias Kling

Publicerad:
Uppdaterad:
Paradise Lost, här på Sweden Rock 2013, är ett av banden som går att syna närmare i månadens låtparad.
Foto: CLAUDIO BRESCANI/TT
Paradise Lost, här på Sweden Rock 2013, är ett av banden som går att syna närmare i månadens låtparad.

SPELLISTA Hur mår du egentligen? Trött på allt snack om smittspridning, r-tal och FHM-dragningar?

Ledsen. I den nu aktuella låtkollektionen finns några fler sätt att skildra covidläget vi tvingats förhålla oss till och anpassa oss mot.

Men också så mycket annat.

Så här ungefärliga tre månader in i det rörigaste vardagsläge jag har upplevt under min livstid är det egentligen förbluffande hur mycket som har blivit helt normalt. Beteendet att ta långa svängar runt kunder och anställda i mataffären kommer nu snarare reflexmässigt snarare än genomtänkt, den inledande chocken till följd av att kalendern i rask följd tömdes på framtida musikupplevelser i liveformat har ersatts av en lågintensiv saknad och sorgen över att semesterns tågsemester nere i EU, med tänkt final tillsammans med Bad Religion i Berlin den 31 juli, är nu mer präglad av acceptans än förhoppning om att allt snart återvänder till det normala.

Jag håller ut. Jag håller ihop. Jag håller isär. Det har blivit rutin att skicka dagliga galghumoristiska coronamemes till Andrea, som har jobbat hemifrån sen i början av mars i sin andrahandsetta vid Hornstull, att tvätta händerna midvinternariga hör till vardagen lika mycket som att karanträna i nya lägenheten – liksom att följa de dagliga presskonferenserna i Folkhälsomyndighetens regi.


Huruvida de båda bröderna bakom black metal-projektet med det väldigt osvartmetalliga namnet Clifford ställer klockan på 14.00 varje vardag låter jag vara osagt, men faktiskt gjorde duon en Dr Alban före Alban Nwapa himself i och med att det i slutet av april släppte låten ”All makt åt Tegnell”, naturligtvis hänvisande till en viss statsepidemiolog, på Youtube och därmed fick se sig bli den senaste i raden av internetfenomen.

Foto: PONTUS ORRE
Statsepidemiolog Anders Tegnell vid en av Folkhälsomyndighetens pressträffar.

Den efterföljande uppmärksamheten från bland annat statsradions ”P3 morgonpasset” och musiktidningen Gaffa gjorde att det vakna skivbolaget Despotz (F.K.Ü. och Lisa Miskovsky med flera) kom viftande med ett kontrakt – och vips fick den nykläckta ensemblen se sig anlitad och sedermera lanserad bredvid andra majtuffingar likt Ingested, Soilwork, Vader och Gruesome.

Exakt vilka som döljer sig bakom munskydden och orchsminkningen i bandet finner jag tämligen underordnat, även om jag tycker mig se klara kopplingar till både Östergötland och Throne Of Heresy, det får vara hur roligt det vill så länge det varar. Med tanke på hur det ser ut runt oss för tillfället, när detta skrivs skulle exempelvis årets inställda upplaga av Sweden Rock Festival precis ha avslutats, så skadar det knappast att få dra på smilbanden en smula. Oavsett om det handlar om en hyllningslåt till FHM:s mest publike medarbetare, eller något annat.


Men nu är ovannämnda duo inte den enda som har valt att låta dagsläget prägla sin musik, på direkt eller indirekt sätt. Under maj månads låtsläpp, du hittar det sedvanliga urvalet strax här under, hittar du även Man Machine Industrys Sabrina Kihlstrand-gästade ”Covid-19 (Fight endure survive)” samt Volturyons väldöpta ”Global pandemic”, som i alla fall titelmässigt passar som lämpliga beskrivningar av maj 2020.

Dock, och det finns ju alltid ett sådant, den ovan avhandlade trion är ju långt ifrån det enda årets femte månad hade att bjuda på. Därtill kan du välja att närmare inspektera ett nytt livstecken från DevilDriver, ännu ett smakprov från Vampires ännu osläppta uppföljare till 2017 års ”With primeval force”, höra hur Metallica har arrangerat om ”…And justice for all”-explosionen ”Blackened” i coronaversion och exakt hur det ter sig när Behemoth i samarbete med Shinings Niklas Kvarforth tar sig an The Cures gamla örhänge ”A forest”, ursprungligen släppt för svindlande 40 år sedan på albumet ”Seventeen seconds”.

Ja, det är precis sånt och så mycket mer jag bjuder på denna gång. En sedvanlig blandning av bittert och salt, med lite sött på toppen. En rekapitulation av det nyss passerade där allt troligtvis inte kommer att passa någon, men där alla med största sannolikhet kan hitta något att digga och uppskatta.

Som alltid – spela högt eller låt bli.


LYSSNA PÅ SPELLISTAN HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN