Lindemann går från kalkon till kanon

Publicerad 2019-11-22

Till Lindemann och Peter Tägtgren har förhoppningsvis lämnat buskis-fasonerna bakom sig.

ALBUM Debutplattan krävde en skämskudde av astronomiska proportioner.

Men på andra albumet faller Till Lindemanns och Peter Tägtgrens samarbete på plats.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Lindemann
F&M
Universal


INDUSTRIMETAL För fyra år sedan hoppades jag att jag inte skulle behöva genomlida ännu ett plojigt och pinsamt samarbete mellan Till Lindemann (Rammstein) och Peter Tägtgren (Pain, Hypocrisy).

Innehållet på den tysk-svenska duons debutplatta ”Skills in pills” kändes som en stel Stefan & Krister-buskis i Amsterdams red light district.

Men på uppföljaren ”F&M” har omogen humor om ladyboys, könsorgan och sex i alla dess former lyckligtvis lämnat boet, medan mörker och allvar getts mer utrymme.  Allt från existentiell ångest och ensamhet till en genomträngande berättelse om ett barn som försöker väcka sin mamma som under natten dött i en drogöverdos. 

Fem av skivans tretton spår skrevs ursprungligen till en musikal om Hans och Greta, som sattes upp på en teater i Hamburg förra året. På kuppen har sidoprojektet Lindemann förvandlats från något farsartat till (stundtals) fenomenalt.

Att Till Lindemann sjunger på sitt modersmål landar också bättre i hörselgångarna. 

Frontmannens säregna tyska sång suddar dock ut gränserna mellan Lindemann och Rammstein. En handfull låtar, däribland ”Ich weiß es nicht” och ”Blut”, hade kunnat platsa på ”Mutter” eller möjligtvis ”Reise, reise”.

Men många spridda skurar faller också i duons livliga ljudlandskap av industriell metal. Till exempel tango (”Ach so gern”), trance (”Allesfresser”) och – hör och häpna – hiphop (”Mathematik”).

Kemin mellan Lindemann och Tägtgren är klistret som håller de skeva pusselbitarna samman. Sångarens kraftfulla baryton gifter sig oerhört väl med multiinstrumentalisten och producentens fylliga arrangemang.

”F&M” skapar därför en förhoppning om Tägtgren som nästa producent för Rammstein. Jag ska nog lägga till det på årets önskelista till jultomten.
BÄSTA SPÅR: ”Knebel”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik