Zara Larsson visar sin fulla potential

Uppdaterad 2019-08-09 | Publicerad 2019-08-08

WAY OUT WEST När Zara Larsson åter intar Way Out West blir det bländande tydligt varför hon är ett av festivalens största dragplåster.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Zara Larsson
Scen: Flamingo, Way Out West. Publik: Dagens kanske hittills största. Längd: En timme. Bäst: ”Uncover”. Sämst: ”All the time”.


GÖTEBORG. 2016 gjorde Zara Larsson en bejublad spelning på Way Out West – då inte ens i närheten av den erfarna världsstjärna hon är i dag.

Sedan dess har hon släppt ett album, varit förband till både Ed Sheeran och Beyoncé och fyllt scener världen över i eget namn.

Jag såg Zara live för en månad sedan när hon gjorde den första av sommarens två Sverigespelningar på festivalen Sensommar i Sundsvall.

De nya låtarna ville inte sitta och de storslagna stunderna uteblev i närvaron av alkoholstinna tonåringar som mest verkade vilja hångla.

Kvällens spelning är i stället den raka motsatsen. Faktum är att jag är beredd att stryka allt negativt jag skrev i min förra recension.

Här har 21-åringen dagens hittills största publik. Och hon har alltid full kontroll över den.
I ”So good” delar hon upp folkhavet i två delar, ber ena halvan sjunga ”You know my love is” och den andra halvan ”So good, so good”. Samtidigt står hon och wailar. Rösten är änglalik när den får sväva över hela Slottsskogen.

I kväll får även flera av de nya låtarna ett nytt liv. ”Dont worry bout me”, som tidigare känts ganska blek, växer sig till en stark poplåt med Zara Larssons mäktiga sång och publikens stora jubel.

Spelningen blir ofta en lektion i total självsäkerhet. Allting faller på plats: stegen, sången, attityden. Den är särskilt bländande när hon står med vinden fladdrande i håret.

Visst skaver det att allting är så inövat och välregisserat. Jag finner mig ibland önska fler spontana känslor eller bara ett enda litet utspel.

Men det är petitesser.

För när popstjärnan ber publiken om allsång innan ”Uncover” och får hela Slottsskogen att eka visar hon på sin briljans. Killen bakom mig sluter ögonen, höjer näven och sjunger för full hals.

På scen är Zara Larssons egen röst så stark att den kan spränga och springa genom väggar.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Rockbjörnen