Carolas jubileumsshow är nästan väl ambitiös

Uppdaterad 2023-05-29 | Publicerad 2023-05-28

Carola håller inte igen när hon bjuder in till jubileumsfest på ett utsålt Avicii Arena i Stockholm.

KONSERT Carola bjuder in till storstilat jubileumsfirande av dundergenombrottet med ”Främling” och fyrar av ett generöst bombardemang av pop från 40 år på svenska scener.

Rent musikaliskt blir det knappast en helgjuten afton men ”Carolafesten” är å andra sidan väldigt mycket Carola på alla sätt, till fansens stora glädje.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Carola – 40 år sedan ”Främling”
Plats: Avicii Arena, Stockholm. Publik: 12 871(utsålt sedan länge). Längd: 147 minuter. Bäst: ”Fångad av en stormvind” och ”You + me”. Sämst: Oväntat kasst ljud i början.


Det ligger som bekant inte för Carola Häggkvist att göra något vare sig diskret eller halvdant så när hon bestämmer sig att fira 40-årsjubileum som artist gör hon det under hela året och i fyra olika delar.

En kortare turné med rockigare material klarades av på rockklubbar redan tidigare i våras. I höst väntar en sväng med musikallåtar och ytterligare en med gospel.

Men själva huvudnumret är hennes långa popturné över landet i sommar. Den här snabbt utsålda showen är både det stora jubileumskalaset och premiär för turnén.

Att det ämnar slås på den stora trumman står klart redan från start. På skärmarna glider Carola in mot Globen i en luftballong, för att hissas sedan ned från taket i ballongkorgen och kliva in på scenen i guldlamékappa.

Det är kanske inte riktigt Beyoncé-nivå på det spektaklet men samtidigt känns det som en ganska passande Carola-knasig entré. Over the top och lite hemkört på samma gång.

Därefter bombarderar hon oss med vad som får betraktas som betydligt mer än en greatest hits-show, drygt två timmar och tjugo minuter med hela eller delar av långt över 30 låtar ur Carolas popkarriär.

Benjamin Ingrosso river ned stort jubel när han gör Bee Gees ”To love somebody” med Carola.

Sedan hon fick modern tids mesta brakgenombrott med ”Främling” i Melodifestivalen 1983 har hon tämligen konstant gått att kalla landets mesta stjärna, och det är alltjämt få som kommer i närheten av Carolas star quality och närmast amerikanska professionalism.

I kväll öser hon på med dansare, cheerleaders, glitter, fyrverkerier, ballonger, rusningar ut i publiken och upp på läktarna och en väldig massa klädbyten. Carola vill berömvärt och osvenskt nog vara både grandios och generös mot fansen som åkt från hela Skandinavien.

Kanske vill hon lite för mycket. Det händer att hon glömmer att sjunga när hon samtidigt ska fokusera på alla moment i showen. Framför allt första halvan av kvällen dras dessutom med ett förvånansvärt grötigt ljud som varken gör Carolas exceptionella röst eller hennes sju personer starka band rättvisa.

Att publiken har värmt upp med både en del dryck och Peter Siepen-ledd Carola-karaoke märks också på tålamodet under vissa ballader.

Och även om det går att förstå tanken att ta med den publik av inbitna, mångåriga och för kvällen inte sällan guld- och gulklädda fans på hela karriärresan – både hits and misses – har Carola de facto inte sällan varit avsevärt bättre än sitt material. Framför allt har tiden inte varit snäll mot mycket av det ofta väldigt 80-taliga 80-talsmaterialet. Onödigt mycket från den floppade Bee Gees-producerade internationella satsningen blir det, till exempel.

Samtidigt är det en Bee Gees-låt som genererar kvällens första lyft. När Benjamin Ingrosso dyker upp för en repris på den hyllade bröderna Gibb-tolkningen ”To love somebody” från ”Benjamin’s” sprakar det onekligen mellan stjärnor från två generationer.

Även tidige mentorn och schlageregendaren Lasse Holm får komma in och sjunga duett i sin egen ”Det regnar i Stockholm” samt hjälpa till att skära upp 40-årstårtan. Och Andreas Johnson återförenas med Carola i gemensamma melodifestivalnumret ”One love” från 2008.

Men det är huvudpersonen själv som till slut ändå lyckas sätta rätt bra fyr på kvällen. Hon bygger upp soulglöd i ”Mitt i ett äventyr”, släpar in sex gigantiska fläktar på scen i ”Fångad av en stormvind” och får till en rätt fin nerv av r’n’b, house och gospel i ett parti från albumet ”My show”.

Därifrån är det förstås bara att åka vidare med schlagerkrevader som ”Genom allt” och ”Evighet” och ta showen i hamn med guldkonfetti och öppna spjäll i synnerligen gjutna finalen ”Främling”.

Det är vad det är men det är extremt mycket Carola, förmodligen på det sätt som fansen allra helst vill ha henne.

Om hon slipar vidare och kanske lyckas redigera sig själv lite hårdare finns det nog en rätt fin show i det här, som rimligen torde gå att hitta innan turnén rullar ut i landet i juli.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, Twitter och Spotify för full koll på allt inom musik