Netflix tänjer på toleransen – HBO Max kör lågbudgetstrategi

Vad är det egentligen som händer med priserna i streamingdjungeln?

TV-KRÖNIKA. Att Netflix höjer sina priser, samtidigt som HBO Max dumpar sina, är på sätt och vis en styrkedemonstration. Men frågan är var folks smärtgräns går.

Och på vilken nivå kommer HBO Max att lägga sig, när den initiala lågbudgetoffensiven är över?

Vad händer i streamingkriget? Just nu något intressant och för oss kunder aningen förvirrande.

Priserna på marknaden går upp. Och dumpas. Samtidigt.

Netflix höjer sina priser, till nivåer som börjar bli ganska saftiga. I alla fall om man är fler än två i ett hushåll och behöver välja deras premiumabonnemang för 179 kronor, för att undvika konflikter.

Medan HBO, som har bytt epitet från Nordic till Max, just nu säljer sig oerhört billigt, för 44 riksdaler och 50 öre i månaden. En peng som i dag knappt räcker för att starta bilen och rulla ner för en väldigt kort backe.

Styrkedemonstrerar Netflix? Medan HBO Max rullar runt och visar strupen?

Att ligga och slumma på under 50-lappen, som någon sorts streamingtjänsternas Ryanair, lär inte vara den långsiktiga planen.

Svaret på den första frågan kan till viss del – utöver självklarheten att mycket pengar vill ha mer pengar – vara ja. Det är kaxigt och det tyder på ett enormt självförtroende att höja priserna när konkurrensen hårdnar. Och självförtroende är ju sexigt.

Kanske är det inte heller helt fel tänkt att, även om man tappar de allra mest priskänsliga kunderna, håva in ännu mer, producera ännu mer, knyta allt fler viktiga kreatörer till sig med långa, feta kontrakt – och låta budgetalternativen konkurrera ut varandra medan man själv blir den lite exklusivare men också mest oumbärliga tjänsten.

”And just like that...” är en av HBO Max stora satsningar.

Svaret på den andra frågan är däremot utan tvekan nej. HBO Max vill ha många nya kunder och de vill ha dem snabbt, men vi bör kunna räkna med att priserna smygs upp allt eftersom. Att ligga och slumma på under 50-lappen, som någon sorts streamingtjänsternas Ryanair, lär inte vara den långsiktiga planen.

Titta på Disney+, som gick in på ett strategiskt lågt pris, men sedan höjde det med närmare 30 procent efter bara några månader.

Apple TV+ och Prime Video ligger visserligen fortfarande lågt, på 59 kronor i månaden. Men de ligger å andra sidan relativt lågt även när det gäller succéer, så de spelar i en lite lägre liga.

Innehållsmässigt gasar Netflix visserligen fortfarande ifrån konkurrensen. Inte minst på det lokala planet

Men hur mycket mer kan Netflix höja priserna? Det är väl den stora frågan. Det mail som vissa just nu får, i vilket Netflix motiverar sina höjda (eller som de själva uttrycker det ”uppdaterade”) priser, mitt under HBO Max Ullareds-artade offensiv, vittnar ändå om en viss medvetenhet om att folk kan börja droppa av.

Mejlet från Netflix efter att HBO chockdumpat sina priser.

Innehållsmässigt gasar Netflix visserligen fortfarande ifrån konkurrensen. Inte minst på det lokala planet.

Gamla HBO Nordic gjorde om jag inte minns fel enbart två svenska serier på alla år, och HBO Max har, vad vi vet om, en svensk på gång, nästa år.

Disney+ har hittills presenterat noll svenska satsningar.

Självförtroende må vara sexigt – men snikenhet och girighet är det inte

På Netflix räknar jag till fyra svenska serier bara i år (två kommer nu i höst/vinter), samt ett par filmer. Och medan filmerna kanske inte har gjort så många så mycket lyckligare, har samtliga svenska serier som har kommit hittills legat mellan bra och strålande. Och en uppsjö av nya projekt är på gång.

En gräns finns det dock alltid. Självförtroende må vara sexigt – men snikenhet och girighet är det inte. Speciellt inte hos företag som börjar bli lite för stora och få för mycket makt.

Än så länge nöjer sig förmodligen de flesta med att knyta näven i fickan och streama vidare.

Men ytterligare prishöjningar lär börja tänja på de bortre gränserna, både för folks plånböcker och tolerans.