Mejla

Sandra Wejbro

Klimatångest och vuxentrams i ”Rapport från 2050”

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Martin Thurfjell /Nexiko
Framtiden? Lotta Lundgren, psykiatrikern Anders Hansen och Erik Haag.

I ”Rapport från 2050” (SVT) lajvar Erik Haag och Lotta Lundgren tidsresor och har roliga frisyrer. Allt är med andra ord precis som vanligt.

Det fanns en stark och tydlig idé bakom ”Historieätarna” som 2012 hade premiär på SVT, baserad på den brittiska förlagan ”The supersizers” (BBC). Man äter sig igenom historien, har kul och får lite kunskap på köpet. För SVT som älskar infotainment över allt annat kom den lägligt; som en existensberättigande injektion av publikfriande folkbildning när public service-fientliga högervindar blåser.

Idéerna blev allt svagare när programledarna Lotta Lundgren, Erik Haag och ständiga producenten Karin af Klintberg red vidare på succékonceptet. Från ”Tusen år till julafton” (julkalender om Sveriges historia ur barnens perspektiv) och ”Bye bye Sverige” (om emigrationen till Amerika) till ”Bandet och jag” (om den fiktiva popgruppen LEKO). Räknar man in ”Landet Brunsås” (2010) firar trion tioårsjubileum i år.

 

Publikens åsikter om Haags tramsighet har, liksom hans flitigt exponerade rumpa, varit delade. En viss dos trams behöver vi för att orka överleva. Samtidigt har privilegiet att få leka barn upp i vuxen ålder utnyttjats av vissa män genom tiderna, medan kvinnor tvingats axla den tråkigare, ansvarsfulla rollen.

Tramset löpte amok i ”Bandet och jag”. I ”Rapport från 2050” är balansen inte alltför pjåkig.

 

Uppdraget den här gången är att ta reda på hur samhället och vardagslivet kan komma att se ut om trettio år. Mycket handlar naturligtvis om konsekvenserna av klimatförändringarna. Kommer vi bli tvungna att bo smått, leva knapert och läka hjärnor sönderkokta av skärmstress? 

Naturligtvis finns inget facit, vilket leder till mer eller mindre flummiga framtidsscenarier. Samtidigt sätter seriens associativa process ofta fingret på vad jag tror är ett av de största hindren för att få till en förändring i vår livsstil; nämligen rädslan för att behöva ge upp våra drömmar.

Bianca Ingrosso och de allra rikaste kommer fortsätta lyxrenovera sig in i apokalypsen

Utan resor, våra gamla favoriträtter och ett stort hem att fantisera om och älska – blir inte livet alldeles för torftigt och deppigt? I ett av avsnitten träffar Lundgren och Haag historikern Peter Englund på gränsen mellan tre kommuner norr om Stockholm. Skämtsamt illustrerar de framtidens resande genom att kliva över de olika linjerna. En dröm för alla som hatar att resa, men en fasansfull dystopi för oss rastlösa och nyfikna. 

Poängen som Lundgren och Haag pedagogiskt upprepar är hur bortskämda många av oss i västvärlden faktiskt är. Det extrema är i själva verket samtidens konsumtion och resande, inte den nedtrappning vi kommer tvingas till framöver.

 

Av en ironisk slump handlar veckans premiär av ”Wahlgrens värld” (Kanal 5) om Bianca Ingrossos bisarra lyxrenovering av sin precis nyrenoverade Östermalmslägenhet. De allra rikaste kommer antagligen att, liksom Ingrosso, fortsätta gasa vidare mot apokalypsen i rätt många år, om man ska tro spåkulan i ”Rapport från 2050”.

Frågan, som serien inte går närmare in på, är hur den medelklass som inte längre kommer ha råd på samma sätt förhåller sig till det.

 

Ben Mendelsohn som polisen Ralph Anderson i ”The outsider”.
Foto: Bob Mahoney/HBO Nordic
Ben Mendelsohn som polisen Ralph Anderson i ”The outsider”.

Veckans...

…spänning. ”The outsider” (HBO Nordic) bygger på en Stephen King-bok med samma namn, och börjar med ett brutalt mord på en liten pojke. Skräckelementen vävs skickligt in i den bottenlöst tragiska kriminalhistorien, med fantastiska skådespelarprestationer av favoriten Ben Mendelsohn (”Bloodline”) som polisen Ralph Anderson och Oscarnominerade Cynthia Erivo (”Harriet”) som den udda privatdetektiven Holly Gibney.

 

…teater på bio. Utvalda Folkets hus och parker-biografer visar under januari och februari ”Fleabag” med Phoebe Waller-Bridge. Inte tv-serien utan den enmansföreställning som den bygger på, inspelad på Wyndham's theatre i London den 12 september förra året. I centrum står Fleabag som på ytan är en översexuell, ofiltrerad och självupptagen London-kvinna, men bilden nyanseras i relation till familjen, männen och samhället.

 

Foto: Margareta Bloom Sandebäck/Dplay
Programledarna Fredrik Wikingsson och Filip Hammar med några av tredje säsongens deltagare: Kalle Moraeus & Kakan Hermansson, Suzanne Axell & Nisse Hallberg, Hanna Hellquist & Lars Lerin, Karin Magnusson & Anders Lundin, Sven Melander & Ebba von Sydow, Peter Magnusson & Christine Meltzer, Janne Josefsson & Cecilia Frode, Pontus Gårdinger & Caroline Winberg

…frågesport. Medan ”På spåret” (SVT1) tuffar på varje fredag har Kanal 5 dragit igång tredje säsongen av sin egen ambitiösa, roliga quiz-tävling ”Alla mot alla” som leds av Filip & Fredrik. Några av de nya lagen är Kalle Moraeus och Kakan Hermansson, Sven Melander och Ebba von Sydow och tidigare vinnaren Hanna Hellquist får den här gången tävla med konstnären Lars Lerin. På söndagskvällar kan man se alla veckans avsnitt samlade från kl 22.

 

Foto: Janne Danielsson /SVT
Emma Molin leder Guldbaggen för andra året i rad.

…gala. I helgen håller vi tummarna för att alla som är nominerade till priser på ”P3 Guldgalan 2020” (lördag 21.00, SVT2) eller ”Guldbaggen 2020” (måndag 20.00, SVT1) filar på sina tacktal så att vi slipper långa uppräkningar av namn. Behållningen med P3 Guld brukar annars vara dess musikuppträdanden, i år av bl a Molly Sandén och Miriam Bryant, och Guldbaggen har sina humorinslag, som i år skrivs av programledaren Emma Molin tillsammans med Babben Larsson och Christopher Garplind (”Tankesmedjan”, P3).

 

Av: Sandra Wejbro

Publicerad:

LÄS VIDARE