Hett och smarrigt julgodis från Netflix

Så bra är Shonda Rhimes moderna kostymdrama ”Familjen Bridgerton”

Uppdaterad 2021-05-14 | Publicerad 2020-12-23

”Familjen Bridgerton”.

TV-RECENSION Jane Austen med sex i trappor och inslag av ”Gossip girl”.
Shonda Rhimes första Netflix-serie är ett sexigt, underhållande och modernt kostymdrama som lär gå varmt i mellandagarna.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Familjen Bridgerton
Netflix
Säsong 1
Av Chris Van Dusen, med bl a Phoebe Dynevor, Regé-Jean Page, Julie Andrews, Jonathan Bailey, Nicola Coughlan, Claudia Jessie, Adjoa Andoh, Ruth Gemmell, Ben Miller, Polly Walker, Golda Rosheuvel.


KOSTYMDRAMA Jane Austen möter ”Gossip girl”. Det är den snabba beskrivningen av småfåniga och ojämna, men också sexiga och underhållande ”Familjen Bridgerton”. Den första Netflix-serien från superproducenten Shonda Rhimes Shondaland.
Serien är baserad på Julia Quinns böcker (vilket gör Netflix sedvanligt långa lista över saker man inte får nämna ovanligt fånig eftersom varenda ”spoiler” bara är en Google-sökning bort) och utspelar sig bland Londons elit under den så kallade regencyeran i början av 1800-talet.
Den ”sociala säsongen”, då sköna damer och eftertraktade ungkarlar ska paras ihop av mer eller mindre desperata mammor har precis börjat, och debutanten Daphne (Phoebe Dynevor) – den äldsta dottern i den stora familjen Bridgerton – ska ut på marknaden. Hon förväntas bli säsongens juvel, men saker och ting går inte enligt planerna, och hon blir snart föremål för förnedrande rapportering av den mystiska societetsskvallerskribenten Lady Whistledown – som med Julie Andrews röst fungerar som seriens berättare (men inte avslöjar sin identitet förrän i säsongens sista avsnitt).
Samtidigt irriteras den stilige hertigen Simon Basset (Regé-Jean Page), som har ett komplicerat förflutet och därmed ett avigt förhållande till konceptet familj, av förväntningar på att han ska hitta en fru.
Daphne och Simon kommer därför överens om att iscensätta en fejkuppvaktning. Riktiga känslor uppstår dock, och ett klassiskt ”ska de eller ska de inte?”-förhållande tar form.

Serien följer en trend vi har sett en del av de senaste åren, i bland annat Giorgos Lanthimos film ”The favourite” och serier som ”The great” och “Dickinson”, och är alltså ett kostymdrama kryddat med ett mer modernt angreppssätt.
Här rör det sig bland annat om stråkorkestrar som tolkar poplåtar, en tydlig feministisk medvetenhet, och kanske framför allt det faktum att 1800-talets brittiska aristokrater och kungligheter inte bara är vita.
Något som med fördel hade kunnat lämnas okommenterat, men i stället får en flyktig förklaring som inte riktigt... håller. Ens i seriens eget universum.
Men frågan är om det spelar så stor roll, då ”Familjen Bridgerton” onekligen har vad som krävs för att förföra för stunden som smaskigt julgodis.


”Familjen Bridgerton” har premiär på Netflix den 25 december.


<div data-tipser-pid="5f10385a9c4ead0001f5874d" data-tipser-view="compact"></div>

Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv