Serier baserade på böcker – den bra, de hyfsade och den otittbara

”Conversations with friends”.

TV-KRÖNIKA Det var en vecka med osedvanligt många tv-serier baserade på omtyckta böcker.

Men allt som glimmade var inte guld.

Audrey Niffeneggers ”The time traveler’s wife”. Sally Rooneys ”Samtal med vänner”. Sarah Perrys ”Ormen i Essex”. Michael Connellys ”The Lincoln lawyer”. Och Sandra Beijers ”Allt som blir kvar”.

Alla blev de tv-serier en vecka i maj.

Här är snabbrecensionerna, från det bästa till det värsta:


Gotiska ”The Essex serpent” är inte det vassaste Apple TV+ har levererat den här våren, men väl ännu ett tecken på tjänstens allt högre anspråk.

Claire Danes spelar den intelligenta London-änkan Cora Seaborne som, lättad av sin makes död, beger sig till Aldwinter i Essex för att, i den ena fantastiska outfiten efter den andra, undersöka den mytiska havsvarelse som sägs plåga den lilla byn.

Gudsfruktan och vidskepelse möter vetenskap och kvinnlig frigörelse, i en både tematiskt sofistikerad och romantisk serie, som visserligen hade mått bra av lite mer bett, men är så hisnande vacker att se på att det är svårt att låta bli.

”Allt som blir kvar”.


Sedan har vi ”Conversations with friends” på HBO Max. En ny serie från teamet bakom 2020 års känslomässigt och sexuellt intensiva dunderhit ”Normala människor”, som den här gången har tagit sig an Rooneys debutbok. 

Historien är ny: Två kvinnliga universitetsstudenter som brukade vara ihop men nu är bästa vänner trasslar, på själviskt sätt, in sig i två vuxnas äktenskap ute i den riktiga världen.

Angreppssättet däremot, är detsamma som sist. Vilket fungerar delvis, men framför allt leder till en inte helt fördelaktig känsla av att lyssna på en urvattnad cover, snarare än en sprillans ny hit.


Samtidigt, i SVT, gör Madeleine Ferraud en lovande debut som en ung kvinna med ett krossat hjärta, som bildar lag med sin barndomsvän (Oscar Zia) och en annan kille (Erik Enge) för att försöka ta sig igenom krisen med dagsfyllor och spontana upptåg.

I ”Allt som blir kvar” finns mycket att uppskatta, och både interiöra och exteriöra Sommarstockholm visar sig från sin bästa sida. 

Men även om essensen av de där överdramatiska åren på tröskeln till det verkliga vuxenlivet bitvis fångas fint, finns lite för många inslag av typen kolla-vilka-crazy-grejer-vi-gör för att man som övermogen tittare ska klara av att helt släppa genans-sargen.

”The time traveler’s wife”.


”The Lincoln lawyer” då, på Netflix?

Manuel Garcia-Rulfo spelar försvarsadvokaten Mickey Haller i veteranen David E Kelleys serie, som tekniskt sett inte är baserad på boken med samma namn (som blev film 2011 med Matthew McConaughey i huvudrollen) utan på den efterföljande ”Gatans lag”.

Och ja, det är en… gammal hederlig tv-serie. Varken mer eller mindre. 

Den är inte dålig, men den kunde lika gärna ha rullat i linjär tv kring millennieskiftet. Och finns det något intressant att säga om den, är det att den mycket väl kan vara en fingervisning om vilken ambitionsnivå Netflix tänker nöja sig med framöver.


Däremot får man verkligen hoppas att ”The time traveler's wife” (på HBO Max) bara är ett tecken på tillfällig sinnesförvirring hos HBO.

För sci-fi-romansen med Rose Leslie som kvinnan som är gift med en tidsresenär och Theo James som mannen som hon började ”forma sin libido” kring som barn, och sedan tillbringar hela livet med att vänta på, är drastiskt dålig.

En daterad härva med så många lager av slisk och dassigt hantverk att den är på vippen till otittbar.


FJELLBORGS FAVORITER


Life & Beth 

Humoresset Amy Schumer visar att hon även kan hantera allvar i den här annorlunda och ambitiösa dramakomedin på Disney+. Om Beth, som lever ett i teorin perfekt liv på Manhattan men börjar ompröva det, och se tillbaka på sina tonår, efter en plötslig förlust. 


Hacks 

Att Jean Smart är fantastisk visste man redan. Men frågan är om hon inte gör rollen hon föddes att spela i HBO Max strålande ”Hacks”, om en ståupp-diva på fallrepet och hennes prövade nya manusförfattare (Hannah Einbinder). Nu är säsong två i gång.


Fartblinda 

Julia Ragnarsson och Matias Varela är tillbaka som journalisten Bea Farkas och finansmannen Peder Rooth i en ny säsong av C Mores Carolina Neurath-baserade ”Fartblinda”, som nu rör sig i träsket kring snabblån och nätcasinon. Snyggt, snabbt och lyxigt.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv