Den progressiva tv-rebooten börjar bli en kliché

Varenda klassiker måste inte ha en modern makeover

TV-KRÖNIKA Streamingbranschens motsvarighet till litteraturvärldens Roald Dahl-retuschering är alla ”moderna omtolkningar”. Som i sin iver att vara alla till lags sällan blir bra för någon.

Veckans stora snackis har varit Roald Dahl-saneringen. 

Dahls klassiska barnböcker ska bli mer inkluderande, mindre stötande, mer könsneutrala och mer politiskt korrekta i nya utgåvor.

Uppdateringarna ska göra böckerna mer lämpliga för en modern publik, men backlashen som briserade och den kollektiva ögonrullning som följde tyder på att långt ifrån alla har hoppat på, eller tänker hoppa på, woke-tåget.

Mellan två högljudda minoriteter längst ut på varsin kant i kulturkriget, mellan de som vill vaddera hela världen så att ingen någonsin ska känna sig kränkt igen och de som helst vill spola tillbaka tiden, finns en stor skara människor som klarar av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt; tiderna förändras och nu tänker och gör vi annorlunda – men det betyder inte att varenda klassiker från förr måste samtidsspacklas.

Eftersom det blir löjligt.

”Sex and the city”-uppföljaren ”And just like that” kändes som ett enda långt och ansträngt förlåt-för-vår-trångsynta-världsbild-sist.


Och detta är i allra högsta grad en fråga som även streamingtjänster och tv-bolag behöver förhålla sig till, där de sitter i kläm mellan lukrativ nostalgivurm och moderna värderingar.

Folk älskar ju sina gamla film- och tv-klassiker, och därför är dessa oumbärliga. Till exempel lär Netflix ha betalat 500 miljoner dollar för ”Seinfeld” när de förlorade ”Vänner” till HBO Max.

Men om klassikerna inte längre anses vara rumsrena – om de bara handlar om vita, om ingen är gay, om kvinnorna är våp, och om de innehåller stereotypa skildringar och plumpa skämt – vad ska streamingtjänsterna göra då?


Mildare fall av politiskt inkorrekta verk, som just ”Seinfeld” och ”Vänner”, kan visserligen fortfarande komma undan som ”produkter av sin tid”. Och för grövre fall finns den inledande varningstext för rasistiskt innehåll som HBO Max har applicerat på ”Borta med vinden” och Disney har markerat flera av sina animerade filmer med.

Men framför allt verkar lösningen stavas: den progressiva rebooten.

Problemet är bara att den sällan blir speciellt bra.

Visst finns det undantag, men rent generellt har de omstarter som har försökt att ta nya, mer inkluderande tag, landat ganska klumpigt.

”Sex and the city”-uppföljaren ”And just like that” kändes till exempel som ett enda långt och ansträngt förlåt-för-vår-trångsynta-världsbild-sist. 

Och HBO Max ”Scooby-Doo”-prequel ”Velma” har, i sitt försök att göra en diversifierad nytolkning av Mysteriegänget, lyckats med konststycket att ena folk från hela det politiska spektrumet: Alla hatar den.

”Farlig förbindelse” med Glenn Close och Michael Douglas.


Snart kommer tv-serieversionen av ”Farlig förbindelse”, som ska göra det som kanske ingen har bett om, och ge oss en mer nyanserad, post-metoo-anpassad bild av Glenn Closes ikoniska kaninkokerska Alex Forrest, nu spelad av Lizzy Caplan.

Och längre fram väntar John Cleeses nya avsnitt av ”Pang i bygget”, som det spekuleras vilt i. Kommer de att vara en ”anti-woke-mardröm” av en 83-årig, konservativ surgubbe? Eller kommer vi att få en modern, multikulturell Basil Fawlty-upplevelse?

Fan vet. Men den stora frågan är väl:

Vill vi verkligen ha någon av dem?


”Fleishman is in trouble”.

FJELLBORGS FAVORITER


Fleishman is in trouble 

Jesse Eisenberg, Claire Danes och Lizzy Caplan är en fenomenal trio i den här smarta, både roliga och vemodiga, skildringen av medelålderns brustna drömmar, kriser och mödosamma insikter, med avstamp i ett havererat äktenskap. Åtta utsökta delar på Disney+.


The reindeer mafia 

Ett finskt fynd på C More, med snöiga vidder, skotrar, pälsmössor, och Mikael Persbrandt i en färgstark biroll. I de lappländska ödemarkerna går en mäktig markägare och matriark bort, och testamentet bjuder på överraskningar som utlöser en maktkamp i familjen.


Förhöret

Viaplays danska ”Förhöret” går i mål med en tredje säsong, som likt de föregående är ett pärlband av spända möten mellan skådespelare i elitform. Den här gången gör Lars Mikkelsen huvudrollen, medan Evin Ahmad och Sverrir Gudnason medverkar i varsitt avsnitt.


Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu