Spektakulär, hyberambitiös och innovativ skräckserie

Rasismen är det värsta vidundret i HBO:s ”Lovecraft country”

Av: Karolina Fjellborg

Publicerad:
Uppdaterad:
”Lovecraft country”.
Foto: HBO.
”Lovecraft country”.

TV-RECENSION HBO:s ”Lovecraft country” gör spektakulär skräck av rasismen i 50-talets USA.

Det är inte en perfekt serie. Men det är en måste se-serie.


Lovecraft country

HBO Nordic
Del 1-5
Av Misha Green, med bl a Jonathan Majors, Jurnee Smollett, Courtney B Vance, Aunjanue Ellis, Michael Kenneth Williams, Abbey Lee, Wunmi Mosaku, Tony Goldwyn, Jordan Patrick Smith.


SKRÄCKDRAMA Två olika sorters fasor – USA:s verkliga rasistiska historia och övernaturlig skräck inspirerad av (bland annat) HP Lovecrafts böcker – vävs samman i ”Lovecraft country”. En ny, hyperambitiös HBO-serie som är rattad av Misha Green, efter Matt Ruffs bok med samma namn, och producerad av bland andra Jordan Peele och JJ Abrams.

Serien utspelar sig i 50-talets USA, där de rassegregerande Jim Crow-lagarna fortfarande gäller i vissa stater, och inleds med att krigsveteranen och science fiction-älskaren Atticus Freeman (Jonathan Majors) är på väg hem till södra Chicago för att hitta sin pappa Montrose (Michael Kenneth Williams), som försvann när han nystade i ett mysterium kring familjens förflutna.

Atticus och hans farbror George (Courtney B Vance) kommer fram till att Montrose kan befinna sig i ett avsides område i Massachusetts, och tillsammans med Atticus barndomsvän Letitia (Jurnee Smollett) ger de sig ut för att leta efter honom.

En roadtrip från helvetet följer, kantad av rasistisk vardagsterror såväl som av ohyggliga monster och ett hemligt helblont sällskap med något sorts ariskt komplex. Men den resan är bara början, och snart tar serien nästan formen av en ockult antologi, där varje avsnitt leker med olika storytrådar, stämningar och skräckgrepp.

Det är en förvirrande men häftig resa. Ett effektivt giftermål mellan kitschig, kiosklitteraturdoftande underhållning – med plats för skräck, sci-fi, fantasy, äventyr, action och allt där emellan – och ett mörkt och sårigt allvar som håller berättelsen ankrad i en sorglig verklighet där hat, fördomar och diskriminering är bestar som måste tacklas på daglig basis.

Allt ser fantastiskt ut, soundtracket tar ut alla svängar och skådespeleriet är genomgående suveränt, med Smollett som absolut bäst i klassen.

”Lovecraft country” är med andra ord en innovativ och imponerande serie som ingen som är genuint intresserad av tv-serier vill missa. Även om det också är en överhettad, ojämn och bitvis övertydlig historia som i sin iver att spela ut hela sitt spektakulära register och säga allt den har på hjärtat rusar fram så fort och ryckigt att den då och då tappar tråden.

Kommer ”Lovecraft country” att krossas under vikten av sina egna ambitioner i den andra halvan av säsongen?
Risken finns.


”Lovecraft country” har premiär på HBO Nordic den 17 augusti.


Se även...


... ”Watchmen”. Genren är superhjältar i stället för skräck, men även i Damon Lindelofs HBO-serie, som leder nomineringsligan inför årets Emmygala, är rasismen i USA huvudtemat.


... Misha Greens ”Underground” (2016-2017), med Jurnee Smollett som en slav som rymmer från en plantage på 1800-talet.


... Jordan Peeles Oscarvinnande ”Get out”, för mer skräck med rasismtema.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv


Publicerad:

LÄS VIDARE