Regeringens nya krav på public service

Kulturminister Amanda Lind presenterar planen för framtiden

Uppdaterad 2019-06-14 | Publicerad 2019-06-10

Nu presenterar regeringen sin plan för public service 2020–2025.

– Vi vill ha en mer modern reglering av public service som tar hänsyn till det moderna medielandskapet, säger kulturminister Amanda Lind (MP).

Regeringen presenterade under dagen sina nya krav på SVT, SR och UR vid en presskonferens ledd av kulturminister Amanda Lind (MP).

Där var fokus att komma närmare konsumenterna bland annat genom att stärka sin bevakning av landets ”vita fläckar”.

– Vem du än är och var du än bor ska du kunna känna igen din vardag när du tar del av public service, sa Lind.

Ska fokusera på ljud och bild

Efter nationella och lokala tidningars kritik mot att de känner ökad snedvriden konkurrens från public service markerar public service-gruppen att public service ska fokusera på ljud och bild. Text ska finnas med som ett komplement, vilket är nödvändigt för att skapa förståelse, enligt Lind.

Vid dragningen fick kulturministern också frågan om hur hon ville möta den senaste tidens kritik av arbetsmiljön vid public service.

– Självklart har bolagen att rätta sig efter arbetsmiljölagen och att göra det på ett noggrant sätt. Det vi gör nu är att ge ett antal nya uppdrag och stäkra finansieringen vilket ska stärka möjligheterna att uppfylla uppdraget, säger säger kulturminister Amanda Lind (MP).

”Public service är till för alla”

SVT:s vd Hanna Stjärne kommenterar propositionen i ett pressutskick:

”Propositionen slår fast att public service är till för alla i Sverige och att uppdraget ska vara brett och oberoende från politiska och kommersiella intressen. Mycket är bra – man utvecklar public services möjligheter att verka online och slår fast att SVT:s nyhetstjänst även fortsatt ska vara multimedial med särskilt fokus på rörlig bild”.


Ska ha fokus på ljud och bild

Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion ska finnas ”nära publiken”. Spegla samhället på lokal nivå och finnas där publiken finns, i etern samt i kanalernas playtjänster. Kanalernas material ska kunna tillgängliggöras i tjänster som Apple-tv och Itunes. Bolagen ska fortsätta utveckla sina plattformar, däribland playtjänster. Stärk nyhetsbevakningen i svagt bevakade områden. Dessa områden och på vilket att definieras av bolagen själva.

Sociala medier ska användas med försiktighet, däremot kan kanalerna använda ”de externa plattformar som krävs för att publiken enkelt ska kunna ta del av utbudet”.

Värna de kommersiella mediernas konkurrensförutsättningar. Hur bolagen väljer att samarbeta med lokala medieföretag är upp till medierna själva och ska redovisas i public service-redovisningen.

Fokus i public service-bolagen ska vara ljud och rörlig bild. En kombination av ljud, bild och text är dock ofta nödvändig, men text ska vara kompletterande, menar Lind.

Bolagen har ett fortsatt krav att förmedla nyheter på andra språk, som minoritetsspråk och teckenspråk och tillgängliggöra nyheter och kulturupplevelser på andra språk.