Mejla

Sandra Wejbro

Könsorgan-bonanza i underskattad tv-serie

Humanismen genomsyrar sorgligt insomnade ”The Deuce”

Publicerad:
Uppdaterad:
Thunderthighs (Pernell Walker), Vincent Martino (James Franco) och Eileen (Maggie Gyllenhaal).
Foto: Paul Schiraldi / HBO
Thunderthighs (Pernell Walker), Vincent Martino (James Franco) och Eileen (Maggie Gyllenhaal).

Vilken rå kapitalism är egentligen värst? De gatusmarta hallickarnas eller den ekonomiska elitens?

”The Deuce” (HBO Nordic) var en av alla tv-serier som i tysthet gick i graven 2019.

Kanske avskräckte tuggmotståndet de flesta, trots att serien, ve och fasa, handlar om något så kittlande som porr. Och jo, könsorgan-bonanzan i kombination med två så kända skapare som David Simon (”The Wire”) och författaren George Pelecanos lockade säkert många att klicka igång första avsnittet.

Men ingen av dessa storfräsare är känd för att göra det särskilt lätt för sig. Lugnt och metodiskt målas en nyansrik samhällsfresk upp, omöjlig att översätta i simpla politiska slutsatser. ”The Deuce” är en udda fågel i vår enkelspåriga tid.

 

”The Wire” är numera en klassiker, utnämnd till världens bästa serie och del av den moderna tv-kanon. Men hur kan man vara säker på att ”The Deuce” är värd mödan?

I början vilar ett löjets skimmer över James Francos dubbla roller som gatusmarta tvillingparet Vincent och Frankie Marino, men när den mentala spärren väl släppt öppnar sig en färgsprakande värld.

En utan tvekan fruktansvärd värld för kvinnorna som utnyttjas i prostitution och den framväxande porrbranschen i 70-talets New York, men också en värld av udda existenser som skapar sig ett eget, inte alltid lagligt utrymme.

Foto: Paul Schiraldi / HBO
Eileen ”Candy” Merrell (Maggie Gyllenhaal).

Som Eileen ”Candy” Merrell, spelad av makalösa Maggie Gyllenhaal, som kämpar för att överleva på gatorna utan hallick samtidigt som hon har en son att försörja. Hela resan hon gör, när hon tar makten över sitt liv och blir porregissör, samtidigt som hon delvis är blind för förödelsen branschen skapar, är fantastiskt fint skildrad.

Det är omöjligt att inte ta kvinnorna i ”The Deuce” till sitt hjärta. Sorgligast av alla är den avtrubbade, hunsade sexarbetaren Lori Madison (Emily Meade) som sakta vaknar upp när hon blir prisbelönt porrstjärna, samtidigt som hon förtvivlat slåss mot sina inre demoner.

 

Foto: Paul Schiraldi / HBO
C.C. (Gary Carr) och Lori (Emily Meade).

I tidshoppen mellan de tre säsongerna får vi följa ett New York i förändring, från porrens ”gyllene år” till aids-skräck, konservativ backlash och ett av David Simons favoritämnen, social bostadspolitik och stadsplanering. Det finns inget romantiskt i misären och döden på gatorna på 70-talet, men inte heller i den människofientliga kampen för att rensa upp staden på 80-talet. I det nya, uppstädade ”forty-deuce”, smeknamnet på 42:a gatan mellan sjätte och åttonde avenyn, finns ingen plats för någon fattig.

Den råa kapitalismen utrotar allt slags liv, både de destruktiva och de kreativa sidorna. De överlevare som kämpat sig fram i den hårda gatuvärlden har ingen chans när storföretag och rika pappas pojkar tar över.

Simon skildrar en förlorad värld, en livsform där många gått under men där andra hittat sin egen, unika väg. Som vanligt i hans tv-serier får människor vara komplexa; elaka, snälla, själviska, galna, tanklösa. En kontroversiell bransch som porren är visserligen hänsynslös och krossar många, men inte alls alla.

 

Humanismen går som en röd tråd genom allt. Candy, Abby, Harvey och de andra – glöm inte bort dem och glöm inte ”The Deuce”.

 

Foto: Netflix
Dan Schneider.

Veckans…

...hobbydetektiv. Hjälten i dokumentärserien ”The pharmacist: Opioidkrisen i USA” (Netflix) är apotekaren Dan Schneider, som själv börjar leta efter sin sons mördare när polisen avfärdar hans död som ännu en misslyckad knarkaffär. Schneiders sorg och envishet är monumental, och senare i livet blir han lika intensivt engagerad i kampen mot läkemedelsbolaget Purdue Pharma, profithungriga läkare och de beroendeframkallande opioider som skapat en gigantisk generation missbrukare. Genom hans ögon ser vi en av vår tids absolut största skandaler avslöjas.

 

...hobbydetektiv 2. Eldsjälen i centrum för ”Vem dödade Malcolm X?” (Netflix) är aktivisten Abdur-Rahman Muhammad, som ägnat många år åt att leta rätt på medborgarrättsikonens verkliga mördare. Dokumentärserien ger en spännande skildring av det explosiva 60-talet, den komplexa muslimska rörelse som växte fram och FBI:s cyniska agenda. Muhammad, som själv är muslim, brottas mot ett samhälle som verkar tycka att det är bäst att inte gräva alltför djupt i det förflutna.

 

Foto: Knickerbockerglory /Channel 5
Den stora modelljärnvägskampen.

...feelgood. ”Den stora modelljärnvägskampen” (tisdag 20.00, SVT2) är det mysigaste man kan se på tv just nu. Brittiska modellbyggare tävlar mot varandra, i teman som klassiska filmer, brittiska tv-serier och globetrotting. Ultranördigt, engagerat och stillsamt dramatiskt.

 

...motormys. ”Svenska truckers” (TV3) har blivit en tittarsuccé för TV3. I en tid av influencers, luddiga projekt och dataskärmar antar jag att människor med ”riktiga jobb” plötsligt blivit exotiska. Mest underhållande är Piteåföraren Simon som hatar vintern så intensivt att svordomarna viner.

 

Foto: SVT
Laman Aladdin.

...slow-tv. I väntan på den stora älgvandringen satsar SVT Play på ”Gården live”, främst riktad till barnpubliken. Sändningen följer livet på en bondgård, och man får se vad lamorna, kamelerna och marsvinen gör om dagarna.

 

Av: Sandra Wejbro

Publicerad:

LÄS VIDARE