SVT skildrar terrorn inifrån i ny tv-serie

Björn Berglund/TT

Uppdaterad 2020-01-29 | Publicerad 2019-12-04

Islamisk radikalisering, svenska IS-resenärer och ett planerat terrordåd mot Sverige. SVT:s nya dramasatsning ”Kalifat” ryggar inte för brännande ämnen.

– Jag är beredd på starka reaktioner, säger regissören Goran Kapetanovic.

Den unga svenskan Pervin sitter fast i IS-fästet Raqqa som fru till en av terrorsektens medlemmar. Hon lyckas kontakta Säpo-kvinnan Fatima hemma i Sverige och berättar om ett terrordåd som makens grupp av svenska IS-krigare planerar. I Sverige börjar samtidigt den unga tjejen Sulle drömma om en renare och mer rättrogen tillvaro tack vare en charmig elevassistent på skolan.

Så börjar SVT:s dramasatsning "Kalifat". Historien följer ett antal människoöden sammankopplade av religiös fundamentalism och dess konsekvenser. Ambitionen var att utforska mekanismerna bakom radikaliseringen och att låta rollfigurerna driva berättelsen framåt, berättar Goran Kapetanovic.

”Jobbat arslet av oss”

– Jag satsade på något annat än att göra någon stor, pompös och låtsasamerikansk grej med för lite pengar. Vi satsade på skådespeleri och känsla och jobbade som ett kollektiv med fantastiska skådespelare. Det här kommer att visa att det går, säger han.

Kapetanovic får medhåll av Gizem Erdogan, som spelar Pervin i serien och Aliette Opheim som har rollen som Fatima.

– Jag har aldrig tidigare upplevt en så stark energi av ett kollektiv som kände att nu jävlar ska vi berätta den här berättelsen på ett intressant sätt. Vi har verkligen diskuterat och jobbat arslet av oss för att få till de här vändningarna, säger Gizem Erdogan.

Serien börjar visas på SVT i januari och sänds i åtta avsnitt. Redan nu står det också klart att tv-jätten Netflix köpt visningsrättigheterna. Att det kommer att bli starka reaktioner på serien är skaparna beredda på. Samtidigt tycker Goran Kapetanovic att det är en historia som måste berättas.

”Kött och blod”

– Den här historien kräver att man är modig. Det kan gå väldigt fel om man inte tänker ta det här på största allvar. Det har hänt i historien att man inte pratat om saker och då har de hänt igen. Det är därför de är noggrant beskrivna karaktärer och allt är inte svart eller vitt. Det är när sådana människor får kött och blod som det skrämmer som mest, säger han.

TT: Men finns det någon risk för att ni spär på rädslan för terror?

– Jag tror att det kan bli precis samma diskussion om det här som med "Joker". Det geniala med den historien är att den berättar hur en galning föds utifrån hans perspektiv. Det gör vi här också. Jag tror att det finns en stor fara att prata om risker. Då kan det bli mellanmjölk av allt och jag är helt ointresserad av konst som inte är livsfarlig, säger Aliette Opheim.