Problem på väg att lösas för Tele2 och Comviq: ”Helt uselt”

Uppdaterad 2018-08-04 | Publicerad 2018-08-03

Tele2 och Comviq har sedan fredag förmiddag haft problem med sina tjänster utomlands.

Det har inte gått att surfa, ringa eller sms:a berättar läsare för Aftonbladet.

Under lördagseftermiddagen meddelar Tele2 att problem är på väg att lösas.

– Vi har positiva resultat och hoppas att det ska kunna vara helt löst under kvällen, säger Johan von Heijne, presstalesperson för Tele2.

Mobiloperatörerna Tele2 och Comviq har just nu stora problem med sina tjänster utomlands. Svenska kunder i utlandet har svårt att ringa, sms:a och surfa, och så har situationen sett ut sedan fredag förmiddag.

Flera läsare har hört av sig från olika länder och uppgett att de varken har kunnat ringa eller surfa sedan runt 10-tiden på fredagsförmiddagen.

– Det stämmer tyvärr, säger Johan von Heijne, jourhavande presstalesman på Tele2.

– Det är verkligen beklagligt. Vi har gått ut i alla våra kanaler och skrivit att problem uppstått och att vi försöker åtgärda det. Vi uppmanar de som behöver komma i kontakt med folk att uppsöka platser med wifi i stället.

Tele2:s hemsida har dessutom legat nere under flera timmar, men fungerar nu som vanligt igen sedan 12-tiden på lördagen.

Problemet drabbar kunderna i utlandet.

Vid kvart i fem på lördagseftermiddagen meddelar Tele2 att roamingen fungerar igen i vissa länder, det ska gå att sms:a, surfa och ringa.

Vi harr positive resultat och hoppas att det ska kunna vara löst under kvällen. Vi har kundtjänsten öppen under kvällen och natten så att kunder kan höra av sig säger Johan von Heine.

”Tack för min present”

På Tele2:s Facebooksida, där de har gått ut med information om problematiken, råder upprörd stämning i kommentarsfältet.

En person skriver följande till Tele2: ”Helt uselt hanterat av Tele2, mobiloperatörernas Ryanair. I princip total avsaknad om information under gårdagen om driftstörningen”.

En annan skriver: ”Så dåligt av er!! Vi bilar på väg till Sverige och kan inte använda min telefon. Hoppas på att få ersättning från er. Vi är 3 st i familjen och alla har Tele 2. Kräver svar!!”

Till Comviq skriver en person: ”Problem med kortet i utlandet: Ingen täckning. Kan varken ringa, bli uppringd, sms:a eller surfa, trots saldo för samtal och internet. Tack för min present på 40-årsdagen”.

Läsaren Per Lidström, som har Comviq, berättar att han för tillfället får felmeddelandet ”Ingen tjänst. Endast nödsamtal”, när han ska ringa.

– Och den generella info från Comviq är lika med noll, vilket gör att alla tror det är knas med sin egen telefon, säger han till Aftonbladet.

Comviq är ett varumärke för Tele2:s mobiltelefoni. Hur många kunder som sammanlagt är drabbade är i nuläget oklart.

Följ ämnen i artikeln