Svindlande 4 miljoner läsare varje dag – tack för att du vill vara med

Aftonbladets publisher om journalistiken, konkurrensen och framtiden

Publicerad 2021-09-02

Aftonbladet slår rekord. Bilden är från ett tidigande firande 2018.

Du som läser det här är en av fyra miljoner svenskar som under en dag tar del av Aftonbladets journalistik.

Det är svindlande och väldigt roligt.

Det har varit en enorm nyhetssommar: corona med den nya smittsamma delta-varianten, översvämningar och bränder, regeringskris, värmerekord, cyberattacken mot Coop, gängkriminalitet, skjutningar och mot slutet USA:s kaosartade uttåg ur Afghanistan och en avgående statsminister.

Det är i sådana lägen vi på Aftonbladet behöver vara vårt allra bästa. Det är då vi prövas av alla er som vill läsa nyheter.

Det har också varit en sportsommar av rang: ett dramatiskt fotbolls-EM som kastade oss mellan hopp och förtvivlan, OS i Tokyo med vårt fantastiska silverlag i fotboll, friidrottshjältarna Ståhl och Pettersson, de historiska guldryttarna, den gyllene Mondo och sedan guldskytten Philip Jönsson.

Det är under en sådan sommar som Sportbladet behöver engagera mer än alla andra. Det är då den rosa magin måste leverera.

Därför är det så glädjande att se vilket genomslag vår journalistik har. Mediehuset Aftonbladet når med sajt, appar och tidning över fyra miljoner människor varje dag (se grafik här ovan). Det är 1,1 miljoner fler än kollegorna Expressen/GT/KvP med sina magasin. 50,5 procent av den möjliga mätbara publiken i sommarens mätning från Orvesto väljer Aftonbladet som nyhetskälla. Varje dag. Över 80 procent av läsarna kommer direkt till vår sajt. 250 000 personer betalar för Plus-innehåll och tjänster. Det är ett stort förtroende vi får, och jag vill rikta ett varmt tack till dig, till alla läsare, tittare och lyssnare. I en tid när journalistiken är utsatt är ditt val oerhört viktigt.

Det betyder också att vi aldrig får slå oss till ro, vi måste hela tiden göra bättre. Vi är mitt i ett omfattande arbete med att utveckla Aftonbladet vidare, stärka journalistiken och slipa på upplevelsen och produkten.

Vi har gjort flera viktiga rekryteringar, som journalisterna My Rohwedder, politik, Andreas Cervenka, ekonomi och tech, och Linda Hjertén, krim. Fler nya namn kommer under hösten. Allt för att stärka nyhetsdestinationen.

Vi laddar för valet, vi satsar på artikelserier och gräv, vi bygger ut video och podd, stärker vår inspirerande journalistik med matsatsningen Godare och hälsosajten Wellness, vi gör mer om väder och klimat samt guidande material om streaming. Vi hyllar våra Svenska Hjältar. Och vi ska lyfta vårt rosa Sportbladet än mer, både innehållet och tjänster som livematcher.

Så även om sommaren var exceptionell jobbar vi hårt för att fortsätta engagera och erbjuda dig journalistik du vill ha – varje dag.

 

Vi menar att det dagliga engagemanget är helt avgörande. Det är när vi lyckas få människor att komma direkt till oss, ofta, och läsa mycket som vi med fog kan kalla oss Sveriges största nyhetssajt. I en digitalt mogen marknad upphör därför det gamla sättet att mäta trafiken per vecka att vara relevant, hur mycket än Expressen/GT/KvP med sina magasin önskar annat.

Men om man ändå vill jämföra så är sidvisningar ett bra mått på hur mycket en besökare på en sajt bryr sig om journalistiken. På en vecka mäter aftonbladet.se 256 miljoner sidvisningar. Samma vecka når expressen.se 99 miljoner sidvisningar.

I jämförelse har bostadssajten Hemnet 57 miljoner sidvisningar på en vecka.

Och Aftonbladet runt 36 miljoner sidvisningar – varje dag.

”Fighten om veckan”, ”kvällstidningskrig” är termer som fortfarande dyker upp mellan varven. Med det hör det förgångna till.

Dels för att svenska medier gör bättre i att samarbeta än att slåss, fienden är i dag en annan. Amerikanska giganter som Google och Facebook tar majoriteten av tillväxten i den digitala annonsmarknaden, de slipper undan skatt och tillåts utarma svenska mediers möjligheter att finansiera journalistiken.

Dels för att man till slut måste ställa sig frågan: vad är en nyhetsdestination? Låt oss granska det ett ögonblick.

 

När Orvesto mäter Aftonbladet ingår även Aftonbladets tv- och väderservice, tv.nu och klart.se.

I Expressens trafiksiffror ingår även kvällstidningarna GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö samt Mama, Allt om mat, Amelia, Allt om resor och Allt om vin. Vill du besöka Damernas värld eller Sköna Hem hamnar du på expressen.se.

Det är trevliga magasin allesammans, men de besökare som trillar in den vägen bygger inte en stark nyhetsdestination. Den som googlar för att besöka Mamas kundtjänst hamnar på Expressen för att generera ett klick till veckostatistiken. Den som vill kontakta Allt om mat för ett recept blir ett klick i Expressens statistik. Den som surfar på Pinterest och vill läsa fem tips om att fixa köket hos Sköna hem hamnar hos Expressen. I internets barndom kallades det en portal. Och det får man ju vara. Men det gör veckomåttet fullständigt irrelevant för den som vill kunna mäta eller annonsera på en nyhetsdestination med högt engagemang. Det urlakar förtroendet för mätningen och en transparent mediemarknad.

Några exempel på kraften i Aftonbladets kärna: i mobilen har avdelningen Nyheter varje dag 1 599 000 läsare (+798 000 jämfört med Expressen/GT/Kvp med sina magasin). Då ingår inte liverapporteringen Supernytt. Sportbladet har 1 152 000  läsare ( +462 000) oc Nöjesbladet har 756 000 läsare ( +367 000). Samtliga siffror hämtade från Orvesto.

 

Men varför är det så viktigt att vara störst? Det primitiva svaret är att vi är vinnarskallar. Det mer seriösa svaret är att den marknadsledande positionen ger möjlighet att bygga en solid affär som ger oss frihet att bedriva oberoende journalistik. Det mer filosofiska svaret är att vår framtid vilar på starka relationer med läsarna. Och då blir det avgörande att lyckas fånga också yngre mediekonsumenter, hitta rätt ämnen och tilltal.

Viktigt är därför att Aftonbladet befäster sin position som publikens förstaval som nyhetskälla online i den senaste undersökningen från Ungdomsbarometern. Den visar att 31 procent av svenskarna i åldern 15-49 år i första hand väljer Aftonbladet för att få veta vad som hänt. Det är den högsta noteringen vi fått under de fem år som mätinstitutet undersökt svenska nyhetssajter. SVT tappar i mätningen, 19 procent anger dem som förstaval. Siffrorna för Expressen/GT/KvP med sina magasin, Dagens Nyheter och TV4 är 7 procent vardera.

 

Aftonbladet har en oerhört stark direkttrafik till sajten men vi når och engagerar också på andra sätt. Yngre tar gärna del av vår journalistik via sociala medier. Undersökningen visar att Instagram växer kraftigt som kanal medan Facebook fortsätter att tappa. Instagram är därför viktigt för oss. Aftonbladets konto har 205 000 följare medan 182 000 följer Sportbladet. Att engagera och interagera socialt är en viktig uppgift för ett digitalt mediehus. Värt att notera är att Tiktok nu är lika stort som Twitter i undersökningen.

Youtube är också en kanal vi skruvat upp närvaron i. Aftonbladet har 24 000 prenumeranter och publicerar nyheter, grävprogram som ”200 sekunder” och serier som ”Julia & Julia & Jorden”. Häromveckan nådde livesändningen av Rockbjörnen 75 000 visningar vilket vi var väldigt glada för. Men på Youtube är Aftonbladet och Sportbladet (16 000 prenumeranter) små. Här regerar istället Aftonbladets Mauri Hermundsson med ”Uppdrag: Mat” som har 515 000 prenumeranter. Fantastisk journalistik, varmt, roligt och nyfiket.

Så vad är då en nyhetsdestination? Det som först var en tidning, blev en sajt, blev tv, poddar, appar, profiler och många olika kanaler. Numera är Aftonbladet ett helt digitalt universum som du kan ta del av varje dag.

Men var du än möter oss är Aftonbladet detsamma: ett klappande nyhetshjärta med glimten i ögat.

Tack för att du vill vara med.