Tjuvåkandet ökar hos Skånetrafiken

Publicerad 2020-06-29

Allt fler har under coronapandemin struntat i att betala när de åkt med Skånetrafiken.

Skånetrafiken har börjat återinföra biljettkontrollerna.

Men under de senaste månaderna har man märkt att fler resenärer struntat i att köpa biljett.

– Vi får signaler från kunder om att det är rätt mycket folk som inte betalar, säger Mikael Thomasson, vid Skånetrafiken.

I början av mars stoppades biljettkontrollerna tillfälligt på Skånetrafikens bussar och tåg. Fram till för några veckor sedan låg kontrollanternas fokus hos Skånetrafiken på att räkna resenärer - istället för att kontrollera biljetter.

Den senaste treveckorsperioden har en återgång till det normala så smått börjat skönjas på bussar och tåg, då kontrollanterna numera både kollar biljetter och räknar resenärer.

– Vi gör biljettkontroller också men kanske inte i den utsträckningen vi normalt gör. Utan de fokuserar på att hjälpa till med att identifiera och titta på hur mycket folk som reser med oss. Det är viktigt att ha koll på i dessa tider, säger Mikael Thomasson, vid Skånetrafiken.

Resenärer har larmat

Att fokuset åter börjat riktas mot att kontrollera biljetter, och inte enbart räkna resenärer, finns det flera skäl till.

– Dels ser vi att det behövs stöd till ombordpersonal men vi får också signaler från kunder om att det är rätt mycket folk som inte betalar. Men deras fokus är fortfarande att räkna. Det är viktigt att ha koll på det även om deras uppdrag är att kontrollera biljetter, säger Mikael Thomasson.

Hur mycket har åkandet ökat med hos folk som inte betalar?

– Det har vi inga siffror på, så det är svårt att veta, men uppfattningen är naturligtvis att det har ökat. Vissa tar naturligtvis chansen när chansen finns att kunna åka. I vilken omfattning är svårt att veta men upplevelsen, intrycket och inspelen vi fått är att det har ökat litegrann.

”Skattepengar vi pratar om”

Varför har det ökat?

– Det är svårt att veta men naturligtvis har vi haft fokus på annat och man har sett att det inte är biljettkontroller i samma omfattning som innan. Då kanske man passar på att inte betala, säger Thomasson och fortsätter:

– Det är naturligtvis jätteviktigt då det är skattepengar vi pratar om. Betalar jag vill jag ju naturligtvis att min granne också betalar. Men jag tror också det hänger ihop med att man tar chansen om den finns och då det är lättare.

”Säkra våra intäkter”

Hur viktigt är det att ni återgått till kontrollerna, med tanke på detta?

– Det är klart att det är viktigt. Vi jobbar framförallt proaktivt med kontrollantverksamheten. Det är viktigt att vara proaktiv, samtidigt som man hjälper till att räkna resenärer. Men det är klart det är viktigt för att säkra våra intäkter. Så är det ju.

Än så länge är dock antalet biljettkontrollanter dock inte lika många som pre-corona. Säkerheten för resenärer och medarbetare prioriterats, vilket försvårar antalet kontroller och gör att sträckor med mycket resenärer kan få prioriteras bort.

– Det är mindre men vi ökar det successivt efter hand.