Spellag kritiseras – "går branschens ärenden"

Niklas Svahn/TT

Publicerad 2022-11-23

Den nya spellagen kritiseras för att vara tandlös när det kommer till regleringen av spelreklam.

Riksdagen har antagit en ny spellag – utan skärpta krav på måttfull reklam.

– Det är människors liv som man någonstans leker med om man säger att branschen ska klara ut det här själv, säger Socialdemokraternas talesperson Azadeh Rojhan.

Den nya spellagen som klubbades på onsdagen innebär att olicensierat spel stängs ute från den svenska marknaden – något som partierna brett är överens om.

Det införs bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara, ett förbud mot att främja olovligt spel och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel.

Riksdagen antog däremot inte ett förslag om att skärpa kraven om måttfullhet vid marknadsföring av spel. Lagen skulle rikta in sig på kasino- och nätspel och ta större hänsyn till riskerna med att hamna i spelmissbruk.

FHM: Barn exponeras

Folkhälsomyndigheten ville till och med skärpa kravet ytterligare. I ett remissvar skrev myndigheten att direktreklam utgör ett problem för personer som har spelproblem eller ligger i riskzonen. Även barn och unga exponeras i dag för reklamen i utomhusmiljöer och i kollektivtrafiken.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville att kravet skulle införas i lagen.

– Reklamen är inte lika aggressiv i dag men vi ser fortsatt väldigt höga siffror på barn som nås av marknadsföring, säger Azadeh Rojhan, ledamot i kulturutskottet.

En majoritet i kulturutskottet ansåg att förslaget skulle riskera att urholka den reglerade marknaden för de aktörer som tar sitt ansvar. Moderaterna anser också att branschen själv utvecklat en praxis sedan omregleringen av spelmarknaden 2019.

Ökade i Danmark

Azadeh Rojhan håller inte med och anklagar Moderaterna för att gå spelbolagens ärenden.

– Det är människors liv som man någonstans leker med om man säger att branschen ska klara ut det här själv, säger hon.

Folkhälsomyndigheten påpekar också i sitt remissvar att erfarenheter från Danmark och Storbritannien visar att reklamen inte minskat när marknaden mognat efter en omreglering, utan snarare ökat.

Lagändringarna börjar gälla den 1 januari och 1 juli nästa år.