Sätter stopp för ohälsosam reklam i kollektivtrafiken

Publicerad 2016-06-14

Den här reklamen möttes av massiv kritik. Men nu ska denna typ av reklam åka upp igen enligt nya policyn.

Londons borgmästare Sadiq Khan har bestämt sig. Nu blir det ingen mer reklam som visar upp orealistiska och ohälsosamma kroppsideal, skriver BBC.

– Det är hög tid att det här får ett slut, säger han.

Från och med nästa månad kommer annonser som främjar ”ohälsosamma och orealistiska” kroppsideal vara förbjudna i Londons kollektivtrafik. Det var något som borgmästaren Sadiq Khan lovade som en del av sitt valmanifest.

– Som far till två tonårsflickor är jag mycket bekymrad över den här typen av reklam som kan förnedra människor, särskilt kvinnor, och som gör att de kan skäms över sina kroppar. Det är hög tid att det här får ett slut, säger han.

De ska se till att policyn följs

Förra året fick en viktreklam med sloganen ”Beach body ready” hundratals anmälningar. Många ansåg att bilden på den bikiniklädda modellen var oansvarig, något inte ASA, engelska motsvarigheten till Sveriges reklamombudsman, höll med om. Nu ska Transport for London, som ansvarar för Londons kollektivtrafik, upprätta en styrgrupp på borgmästarens initiativ. De ska se till att reklampolicyn följs.

TFL kommersiella utvecklingschef Graeme Craig välkomnar beslutet.

– Reklam i vårt nätverk är inte samma sak som på tv, nätet eller tryckta medier, säger han enligt BBC och fortsätter:

– Våra kunder kan inte stänga ned en sida om en annons anses stötande eller gör dem upprörda.

Förslaget hyllas och risas

Borgmästarens initiativ hyllas, men de finns också kritiker som menar att detta inskränker yttrandefriheten. Men enligt en talesman för TfL (Transport for London) så är policyn inte en moralisk dom utan ett sätt att försäkra sig om att det inte används bilder som är potentiellt skadliga för unga människors psykiska hälsa och hur de ser på sig själva.

Följ oss på Facebook

Följ ämnen i artikeln