Fullt krig i mjölkhyllan

Publicerad 2014-10-24

Glöm eventuella ubåtar i skärgården – det riktiga kriget sker just nu i kyldisken.

Lobbyorganisationen Svensk Mjölk har stämt havremjölkstillverkaren Oatly för vilseledande reklam.

Nu svarar arga veganer genom att kuppa Arlas Facebooksida.

Det började med lite reklam: Havremjölkstillverkaren Oatly gjorde en kampanj där man bland annat säger "No milk. No soy. No badness" och "It´s like milk, but made for humans.". Underförstått är havremjölk alltså tillverkad för människor och är inte – till skillnad från komjölken – elak.

Stäms på två miljoner kronor

De två budskapen fick lobbyorganisationen Svensk Mjölk att bokstavligt talat sätta morgonlatten i halsen. Resultatet blev en stämning till Marknadsdomstolen. Slutar inte Oatly med sin reklam vill Svensk Mjölk att företaget ska betala två miljoner kronor i vite.

Så långt en vanlig tvist mellan två konkurrerande företag.

Vegankupp på Facebook

Men nu har arga veganer strömmat till Oatlys försvar. I vad som verkar vara en koordinerad attack mot Arlas och Svensk Mjölks Facebooksidor skriver hundratals personer om hur mycket de uppskattar havremjölk till frukost: "Oatlys chokladdryck, ni vet, den som är gjord för människor", skriver en person.

En annan person har postat en bild på när någon till synes diar en katt. "I vår familj dricker vi direkt från källan. Katt, liksom komjölk - naturligare blir det inte!".

Hämnd – precis som mjölk – verkar vara en dryck som skall serveras iskall.