Succékampanj på arabiska lockar tusentals till bygg

Uppdaterad 2019-10-05 | Publicerad 2019-10-04

En stillbild från Aktarrs informationskampanj för Byggnads.

I måndags laddade nyhetsplattformen Aktarr upp en video med information om byggbranschens behov av arbetskraft.

Ett dygn senare hade över 1 400 arabisktalande svenskar anmält sitt intresse.

Den svenska bygg- och anläggningsbranschen är i fortsatt stort behov av ny arbetskraft. För att kunna hitta och nå ut till denna arbetskraft har hela bygg- och anläggningsbranschen gått ihop i ett samverkansprojekt de kallar för “Nubyggare”.

Kort beskrivet innebär satsningen att nyanlända och personer med ofullständig gymnasieutbildning ska ges en chans in i branschen genom yrkesintroduktionsutbildning och yrkesintroduktionspraktik.

Men att attrahera nytt folk till bygg- och anläggningsbranschen har visat sig vara lättare sagt än gjort.

Det är här den arabiskspråkiga nyhetsplattformen Aktarr kommer in i bilden.

Aktarr, som har sin bas på Kaptensgatan i Malmö, gör nyheter på arabiska om det som händer i Sverige. Med sin blandning av lokala nyhetsinslag, informationsmaterial och inrikespolitiska analyser har plattformen blivit en av de populäraste nyhetskällorna för den arabiska diasporan.

Utöver nyhetsbiten gör Aktarr även konsultuppdrag åt aktörer som Malmö Stad, Kronans Apotek och Svenska Kyrkan. Till denna lista kan man nu även addera fackförbundet Byggnads och branschorganisationen Sveriges Byggindustrier, två av aktörerna bakom projektet “Nubyggare”.

På uppdrag åt ”Nubyggare” har Aktarr tagit fram en serie informationskampanjer. De handlar om byggbranschens många möjligheter och är tänkta att köras ut genom Aktarrs sociala medier.

I måndags kväll lades den första kampanjen upp på Facebook. Det är en tre minuter lång video och en länk till ett formulär där man kan fylla i uppgifter om sina erfarenheter från byggbranschen. Varken mer eller mindre.

Det dröjde inte länge innan intresseanmälningarna fullkomligt började välla in.

Knappt ett dygn efter att kampanjen gick ut hade över 1 400 personer från hela landet fyllt i formuläret och anmält sitt intresse för att få veta mer.

– Målet med den här första kampanjen var egentligen bara att se om det finns något intresse för byggbranschen inom vår målgrupp. Vi hade inte räknat med en så överväldigande respons, säger Kotada Yonus, grundare av Aktarr.

Kotada Yonus, grundare av nyhetsplattformen Aktarr.

Det stora intresset gör Kotada Yonus från Aktarr hoppfull. Dels för att kampanjen redan har gått så bra, men också för att det här i förlängningen skulle kunna innebära att fler får upp ögonen för all arbetskraft som finns att hitta i det arabiska communityt i Sverige.

– Efter en första genomgång av uppgifterna vi har samlat in skulle jag säga att åtminstone 1 000 av de som har fyllt i formuläret har det som på pappret krävs för att få börja som lärling eller praktikant. Det är smått otroliga siffror, och då får man komma ihåg att det här bara är vår första informationskampanj!

Kotada Yonus fortsätter:
– Det känns bra att både den privata och offentliga sektorn äntligen börjar inse vilken potential som faktiskt finns inom den här gruppen, både socialt och ekonomiskt.


Även från byggbranschens sida är man nöjda med riktningen för projektet “Nubyggare”. Johan Lindholm, ordförande i fackförbundet Byggnads, menar att samarbetet med Aktarr innebär att de når en målgrupp som de tidigare inte har nått.

– Vi behöver byggnadsarbetare från hela befolkningen. Jag hoppas att det här kan leda till en ökad mångfald i byggbranschen och att fler byggnadsarbetare kan jobba under svenska kollektivavtal.

Johan Lindholm, ordförande på Byggnads, välkomnar det faktum att så pass många från det arabiska communityt visar intresse för att arbeta inom bygg- och anläggningsbranschen.

– Det känns jättekul. Vi behöver fler händer som kan bygga landet på schyssta villkor. Att det finns människor i Sverige med byggerfarenhet som går arbetslösa eller jobbar med annat är ett slöseri för samhället.

Kotada Yonus, Aktarrs grundare, är också inne på ett liknande spår. Han säger att det känns oroväckande att veta att det har hänt så lite på inkluderingsfronten tidigare, givet det faktum att byggbranschen skriker efter nya rekryteringar samtidigt som det finns tusentals personer med erfarenhet som gärna vill ut i arbetslivet.

– Närmare 90 procent av de som hittills har fyllt i formuläret menar att de aldrig har hört talas om möjligheterna med vare sig yrkesintroduktionsanställning eller yrkesorienteringspraktik. Förlåt om jag låter hård, men vad håller kommunikationsavdelningen på Arbetsförmedlingen på med egentligen?

– Man undrar ju hur mycket potential man har missat inom andra bristyrken bara för att man inte når ut ordentligt till målgrupper som denna. Det där gäller inte bara Arbetsförmedlingen, utan samhället i stort.

Johan Lindholm, ordförande på fackförbundet Byggnads.

Siri Hallberg Björklund, ansvarig för mångfaldsfrågor på Sveriges Byggindustrier, är glad över att man har börjat nå ut vidare och bredare med informationen om arbetsmöjligheterna i byggbranschen. Där har Aktarrs spetskompetens i att förmedla nyheter och information till den arabiska diasporan i Sverige spelat en viktig roll.

– Inkluderande kommunikation handlar om att nå rätt människor, och oftast sker det snabbast på deras eget språk, säger Siri Hallberg Björklund från Sveriges Byggindustrier.

Nästa steg för de involverade byggparterna blir att gå igenom all den data som Aktarr har samlat in genom sin informationskampanj. Sedan handlar det om ett idogt matchningsarbete, så att de arbetssökande hamnar på rätt arbetsplatser runt om i landet.

– Enligt arbetsmarknadsanalytikerna kommer byggare vara ett av de mest efterfrågade jobben under de kommande åren. Det känns förstås fantastiskt bra att kunna hjälpa branschen att hitta så mycket outnyttjad potential, säger Kotada Yonus från Aktarr.