Academedia köpte alkohol – för över en halv miljon

Koncernen överväger nya regler – efter Aftonbladets granskning

Publicerad 2019-11-20

Sveriges största friskolekoncern Academedia har lagt närmare 600 000 kronor på alkohol i samband med fem större konferenser.

Efter Aftonbladets granskning överväger den skattefinansierade koncernen nu att ändra sina representationsregler.

– Det är min personliga uppfattning att vi borde ha ändrat oss fortare, säger trygghetsdirektören Paula Hammerskog som även sitter i koncernledningen.

Academedia är norra Europas största utbildningskoncern med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland.

Vid konferenser har alkoholbudgeten legat på upp till 452 kronor per person. Men det är inte bara vid konferenser som Academedia lagt stora totalsummor på alkohol, även koncernledningen har representerat med alkohol.

Aftonbladet har bett om en intervju med vd:n Marcus Strömberg, men han har inte ställt upp.

– Dels är han inte här, dels så tycker vi inte att det här är en vd-fråga, säger trygghetsdirektören Paula Hammerskog som träffar Aftonbladet på kontoret i centrala Stockholm.

VD har kostat 62 miljoner

Marcus Strömberg, som är den högst ansvarige, kostade den skattefinansierade skolkoncernen drygt 9,2 miljoner kronor under ett år, enligt den senaste årsredovisningen.

Sedan 2009 har han som vd kostat drygt 62 miljoner kronor.

Aftonbladets granskning visar att Academedia i samband med fem större konferenser gjort av med 595 493 kronor på alkohol.

1,4 miljoner för konferens

I slutet av juni i år samlade Academedia bland annat rektorer från hela landet på Hotel Tylösand i Halmstad under tre dagar med två övernattningar.

“Rektorskonferens i Tylösand och jag fick visst sviten i år igen”, skrev en deltagare på Facebook.

Enligt Academedia var det totalt 315 deltagare.

Slutfakturan från hotellet landade på 1 444 972 kronor – och alkohol stod för 112 755 kronor.

– Det är ju det vi studsar över också. Det gör vi. För vi har tagit upp den här diskussionen just utav det här skälet. Inte bara för att andra studsar. Utan för att vi själva ifrågasätter om det är lämpligt, säger Paula Hammerskog.

På en konferens på Tylösand Hotel gjorde Academedia av med över 112 000 kronor på alkohol.

”Det är delar slentrian”

Hur kan ni ha hållit på så här?

– Ja, det är delar slentrian och delar att vi inte har haft några stora problem med det.

Totalt har de fem konferenserna som Aftonbladet granskat kostat drygt 11,7 miljoner kronor och då har alkoholen kostat totalt 595 493 kronor.

Vid varje tillfälle har det varit flera hundra personer på plats och alkoholkostnaden har som mest legat på 452 kronor per person och konferens för de personer som deltog på bägge middagarna på Tylösand Hotel.

”Frågeställningen är superviktig”

– Jag kunde konstatera att 2016, det är tre år sedan, då införde Stockholms stad att de inte skulle servera alkohol. Vi är sena i jämförelse, men det här har inte varit ovanligt. Jag vill inte försvara det på något sätt. Jag håller med om att frågeställningen är superviktig. Men samtidigt måste man sätta det i lite perspektiv. Men det är klart att vi nu diskuterar det här, säger Hammerskog.

Enligt henne kommer koncernledningen nu ta upp frågan under nästa möte och se över sitt regelverk.

Revisorer granskar alkoholrepresentationen

När Aftonbladet även begärde ut uppgifter om koncernledningens alkoholrepresentation från Academedia valde koncernen att ge uppdraget åt sin revisionsbyrå .

”Eftersom denna fråga gäller koncernledningen vill vi att sammanställningen görs av en oberoende part, vi har därför anlitat PWC för att gå igenom koncernledningens representation under perioden”, skrev presschefen Anders Porelius.

Några dagar senare fick Aftonbladet ta del av koncernledningens representation, där det förekommit alkohol.

I koncernledningen sitter i dag tio personer.

Det visade sig att koncernledningen hade lagt sammanlagt 119 868 kronor på alkohol under tre år. Vid flera av dessa tillfällen har det dock varit betydligt fler personer som närvarat än bara koncernledningen.