HD friar efter lärare tog ”brottargrepp” på elev

Publicerad 2020-07-03

Eleven blockerade korridoren och vägrade flytta på sig.

Efter flera tillsägelser lyfte läraren upp eleven i ett så kallat ”brottargrepp”.

– Jag kunde inte ha gjort på annat sätt, säger läraren till TT.

Händelsen inträffade 2017 vid en skola i Lidköpings kommun. En elev vägrade flytta på sig från en soffa som blockerade framkomligheten. Efter flera tillsägelser ville eleven inte flytta på sig, och tillslut bar en lärare bort eleven genom ett ”brottargrepp”.

Detta har väckt uppmärksamhet då det satt fokus på frågor om elevers och lärares rättigheter i skolmiljö.

Eleven menar att han inte kunde andas och fick ont i nacken av det greppet som läraren utförde.

Barn- och elevombudet, kräver därför att skolan huvudman, Lidköpings kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till eleven för kränkande behandling.

Både tingsrätt och hovrätt har tidigare dömt till lärarens fördel, och motiverat med att lärarens ingripande var befogat.

Fallet har nu tagits upp av Högsta domstolen, som menar att det grepp som läraren tog på eleven var kortvarigt och därmed inte kränkande.

ANNA RYDQVIST

Läraren såg inget annat alternativ

Läraren menar att eleven inte lydde de upprepade uppmaningarna. Han hävdar också att han inte använt sig av något våld mot eleven utan att det naturliga sättet att få upp eleven från soffan var genom det så kallade ”brottargreppet”.

– Det taget jag tog var en väldigt mild variant av ett brottningsgrepp, säger han.

Att greppet kom spontant kan förklaras med hans tidigare karriär som brottare på elitnivå, då han bland annat tog en OS-medalj 1984.

– Jag har funderat på om jag kunnat göra på något annat sätt, men har inte sett något alternativ, säger läraren.

– Man hoppas ju att man aldrig ska hamna i de här situationerna, utan att eleverna ska lyssna. Jag har aldrig behövt ta tag i en elev på det här sättet förut.

Till SVT Nyheter säger han att han känner sig oerhört lättad efter HD:s beslut. Han menar att det är en seger för Sveriges lärarkår.

– Risken är ju om det hade blivit en dom åt andra hållet, att många lärare som sätt väsen eller trubbel på något ställe, och satt på skygglapparna och gått förbi i stället för att hjälpa till och lösa situationen och ta sitt vuxna ansvar, säger läraren till kanalen.

Lärarförbundet välkomnar beslutet

I ett pressmeddelande säger Åsa Fahlén, ordförande för lärarnas riksförbund, att Högsta domstolens beslut är välkommet och att hon hoppas detta kommer skapa säkerhet och trygghet för lärarna.

– Man måste som lärare få agera när saker och ting inte står rätt till och ansvara med sunt förnuft för den allmänna ordningen i skolan, säger Åsa Fahlén.

– När hundratals barn ska vistas i samma byggnad krävs det helt enkelt tydliga regler och vuxna auktoriteter som upprätthåller dem. Domen i Högsta domstolen blir prejudicerande och talar om hur Skollagen ska tolkas. Det är ett välkommet förtydligande.

ANNONS