Nya Coca Cola Zero Sugar får kritik

Carl Jan Granqvist går emot kritikstormen

Uppdaterad 2021-03-31 | Publicerad 2021-03-30

Den nya versionen av Coca-Cola Zero Sugar skulle ta den sockerfria drycken ett steg närmre originalet.

Nu rasar flera läskedrycksälskare.

– Jag fick en chock och vill inte dricka mer av den, säger Linnea, 29.

En del uppmärksamma konsumenter kanske har sett att en ny vidareutvecklad version av Coca-Cola Zero Sugar pryder hyllorna. Den världskända läskedrycken har fått både en ny design och ny smak.

– Receptet uppdateras regelbundet med 4-5 års intervaller och nu var det dags att uppdaterat den igen, säger Frida Keane, Kommunikationsdirektör på Coca Cola AB.

Den nya smakkombinationen har fått både ris och ros. En som visat sin besvikelse över den nya smaken är Frida Olsson från Gävle. Hon har startat en namninsamling i hopp om att göra storföretaget Coca-Cola uppmärksamma på att det finns ett missnöje bland konsumenterna.

För smakförändringen är droppen som fått bägaren med Coca-Cola att rinna över.

– Jag önskar att de ser över det här beslutet för jag tror många konsumenter skulle vilja se att den gamla smaken fanns kvar.

”Som avslagen billighetscola”

Den uppdaterade versionen av läskedrycken har även fått kritik på sociala medier. En som skrivit ett inlägg på Facebook är Linnea, 29.

Hon är upprörd över den nya smaken och vill att de byter tillbaka till den gamla versionen.

– Den smakar ju inte alls som innan, helt ny smak. Den smakar nästan ingenting. Kolsyran är borta, som avslagen billighetscola. Jag fick en chock och vill inte dricka mer av den, säger hon.

Hemligt recept

Enligt Frida Keane, kommunikationsdirektör på Coca Cola AB, blir det alltid reaktioner när förändring sker.

– Det är naturligt med reaktioner och smaken är subjektiv. Reaktionen handlar om att det är en förändring som har skett. Man blir överraskad av den, det är en ny design och smak. Det vill säga två förändringar på samma gång. Men de flesta som provar den nya drycken gillar den, säger hon.

Ingredienserna i receptet är oförändrad, men den innehåller nya aromer. Vilken uppsättning av aromer förblir dock en hemlighet, det säger Frida Keane.

– Det vet inte ens jag om. Det är hemligt. Som konsument ser man ingen skillnad på förpackningens innehållsförteckningen. Men det är förändringar för att få fram originalsmaken av coca-cola.

Carl Jan: ”Piggt”

Krögaren och vinkännaren Carl Jan Granqvist har också testat den nya Coca-Cola Zero Sugar och jämfört den med den gamla versionen. Och han föredrar den nyutvecklade smaken.

– Den nya har en aning mindre söt karaktär. Vad man känner, som är piggt, är att den nya har mer syra. Den piggar upp, säger han.

Men Frida Olsson från Gävle håller inte med stjärnkrögaren, utan hon kommer sakna den föregående smaken på läsken.

Men än har hon inte förtärt den sista klunken av den nu utdaterade smaken.

– Jag åkte till affären och köpte upp ett lager av den gamla sorten, 30 st 1,5 l flaskor, de kanske räcker cirka 2-3 månader. Det var det pinsamt att köpa fler.

Populära drycken Coca Cola Zero har fått nytt utseende  och ny smak, något som inte uppskattas av alla.