Daniel bet av tand på misstänkt tand i köttbullemacka

Uppdaterad 2021-11-17 | Publicerad 2021-11-16

Det lär dröja innan Daniel Johansson i Norrköping köper färdiga köttbullar igen.

När Daniel Johansson tog andra tuggan av sin köttbullemacka gick en bit av en tand sönder.

Då spottade han ut tuggan – och gjorde en obehaglig upptäckt.

– Det var en tand i köttbullen, och det var inte min, säger han.

När Daniel Johansson från Norrköping kom hem från jobbet i fredags skulle han ta sig något att äta.

–Jag var lite hungrig och gjorde i ordning en macka med köttbullar och rödbetssallad. Det var jättegott, tills jag tog den andra tuggan och kände att en del av min tand gick sönder, säger han.

Han spottade instinktivt ut maten som han hade i munnen – och stannade upp.

– När jag spottar ut det ser jag att det är en annan tand, som inte är min, i köttbullen. Jag blev riktigt illamående, säger han.

Misstänkta tanden ska skickas in till analys

Köttbullarna som Daniel Johansson tänkte avnjuta på sin macka var av märket Mamma Scan. Han kontaktade företaget och berättade om fyndet i maten.

– De sa att det kunde vara en broskbit, men jag ser verkligen att det är en tand. Man ser till och med tandens rötter, säger han.

Scan har bett honom att skicka in den misstänkta tanden så de kan analysera den.

– Jag hoppas att de kan kompensera mig för lagningen av min egen tand som gick sönder, säger han.

Däremot tror han inte att han kommer äta färdiggjorda köttbullar igen.

– Nej, hädanefter kommer jag bara äta hemgjorda köttbullar. Jag har lovat min sambo att jag ska köpa hem en köttkvarn nu, säger Daniel Johansson och skrattar.

Scan: ”Har stor förståelse för kundens obehag”

Charlotta Abrahamsson, kommunikationschef på Scan, skriver att företaget beklagar händelsen. Hon skriver också att Scan ännu inte kan bedöma om det är en tand eller inte som Daniel Johansson fick i köttbullen.

”Vi har varit i kontakt med varandra och vi har bett kunden att skicka in föremålet till oss för att vi ska kunna analysera det. Det är nödvändigt för att vi ska kunna felsöka och återkoppla – ett viktigt steg i vår kvalitetsprocess. Med enbart bilderna att tillgå kan vi inte bedöma vad det rör sig om exakt”, skriver hon.

Hon skriver också att Scan aldrig fått in liknande klagomål eller upplevelser från kunder tidigare:

”Vår produktionsprocess ska inte göra det möjligt för föremål av den här storleken att passera utan upptäckt. Exempelvis ligger måttet på våra kvarnar på 2,5 millimeter, så föremål större än så sorteras bort.”

Följ ämnen i artikeln