Brödernas bussresa blev en mardröm

Publicerad 2019-07-28

Andreas, 17, och Marcus, 16, hade räknat med en lugn bussresa hem till Stockholm.

I stället förvandlades färden till en 15 timmar lång mardröm – utan mat och vatten.

– Man är lite skärrad, säger Andreas till Aftonbladet.

Det var vid midnatt under natten mot lördag som bröderna Andreas och Marcus steg på en Flixbus-buss i Karlskrona. Målet var hemorten Stockholm efter en lång husvagnssemester i Europa.

Färden skulle bara ta omkring sex timmar.

Men det dröjde inte länge förrän resan fick ett våldsamt stopp.

– Det hann gå två och en halv timme innan vi körde på en älg mitt på motorvägen så att halva framrutan krossades, säger Andreas.

– Man hörde en smäll och att vi bromsade in. Det var helt mörkt ute.

Bussen stod sedan stilla i över en timme i väntan på att polis och ambulans skulle anlända. Som tur var hade ingen skadat sig.

Vägrade att stanna för vatten och mat

Först efter ytterligare sju sömnlösa timmar, utan vatten eller mat för bröderna, var en ersättningsbuss framme, försenad.

– Det var speciellt, magen började kurra ganska snabbt. Stämningen var ganska avspänd, de flesta försökte sova. Själv har jag bara sovit en timme, säger Andreas.

Färden fortsatte mot Stockholm och passagerarna var både hungriga och törstiga. Men detta ska chauffören, som bara ska ha kunnat lite engelska, inte ha velat kännas vid.

– Väl framme i Norrköping undrade folk om vi kunde stanna för att handla vatten och mat, men den tyske busschauffören på ersättningsbussen sa nej, säger Andreas, som klockan 14.00 på lördagen bara ville komma hem.

– Man är lite skärrad, chauffören har inte varit särskilt hjälpsam och har inte gett ordentlig information. Nu sitter vi fast i en bilkö utanför Södertälje, sa han då.

En dryg timme senare anlände bussen till sist till Stockholm.

– Det första vi gjorde var att gå till Max och köpa hamburgare och dricka så mycket vatten vi kunde, säger Andreas när Aftonbladet träffar honom.

Aftonbladet sökte Flixbus för en kommentar, efter publicering återkom företaget. ”Det är jättetråkigt. Passagerarna kommer att bli kompenserade”, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på företaget bland annat.