Ännu ett spärrområde för elsparkcyklister

Publicerad 2020-02-05

Elscootrarna har körts på ett vårdslöst vis vid Triangeln.

På skolor i Malmö har en spärr begränsat hastigheten för elsparkcyklar.

Polisen har nu även sett till att en liknande spärr införts vid Triangeln.

– Det inte var ett jätteomfattande problem, men vi vill inte att det ska bli ett större problem, säger Freddy Nilsson, kommunpolis.

Aftonbladet kunde i dagarna berätta att beslutet att sätta in elektroniska spärrar på elsparkcyklarna i Malmö fått ett lyckosamt resultat. Vid stadens skolor finns numera zoner där föraren inte kan köra i mer än kryphastighet och inte heller har möjlighet att parkera sin elsparkcykel.

Polisen bekräftar nu att de efter samtal med elsparkcykelbolagen inrättat en liknande spärrzon vid Triangeln.

– Det har varit en problematik med att man kört vårdslöst där. Sen ska vi inte förstora upp det avsevärt och säga att det varit ett jätteproblem, men vi har sett att det seglat upp lite här den sista tiden. Då tog vi helt enkelt kontakt med bolagen som lagt in olika begränsningar eller spärrar. Det är ett ganska lätt sätt att styra det och förhoppningsvis ta bort, alternativt begränsa, problematiken som uppstår, säger Freddy Nilsson. kommunpolis lokalpolisområde Malmö Norr.

Sedan tidigare finns hastighetsspärrar på tre områden i Malmö - plus på skolorna.

Fler områden inte aktuella

Området som numera innefattas av hastighetsspärrarna är Triangeln station, S:t Johannes kyrka och runt Triangeln köpcentrum, där förarna likt på skolor inte kan köra i någon högre hastighet eller har någon möjlighet att parkera sitt fordon. Däremot kan förarna fortfarande köra i 20 km/h längs cykelbanan som löper över torget.

Dialogen mellan polisen och elsparkcykelbolagen infördes för några veckor sedan och kort därpå såg man till att installera de elektroniska spärrarna i området.

– Återigen vill jag trycka på att det inte var ett jätteomfattande problem, men vi vill inte att det ska bli ett större problem, säger Freddy Nilsson.

I nuläget ser det inte ut att bli fler områden som spärras av och begränsar framkomligheten för elsparkcyklarna.

Där finns andra zonerna

– Det kan vara alltid vara så att vi internt diskuterar andra platser, men just för tillfället har vi inte kommunicerat andra platser till de aktuella bolagen.

Aftonbladet har varit i kontakt med ett av elsparkcykelbolagen som har verksamhet i Malmö, vilka meddelar att liknande zoner med hastighetsspärrar sedan tidigare finns på Södra Förstadsgatan, Södergatan och Sandbacken.

Ett annat bolag meddelar att Pildammsparken, Slottsparken, gamla Kyrkogården, Stortorget, Suellshamnen och centralstationen dessutom är så kallade slow speed zones - liksom utvalda delar av Hamngatan, Göran Olsgatan och Djäknegatan.