Nina, 52, ska locka Malmöbor att köpa hämtmat

Publicerad 2020-03-28

När få vill besöka restauranger pekas hämtmat ut som ett alternativ.

Take Away Skåne vill bidra till att rädda det skånska restauranglivet.

Det genom att uppmuntra till att äta hämtmat.

– Vi har tänkt att vi kan utveckla konceptet och finnas i flera städer, säger grundaren Nina Jansdotter om den Malmötunga hemsidan.

Coronaviruset har lett till en drastisk minskning av restaurangbesök och krögare efter krögare har berättat om hur omsättningen störtdykt. Mitt i det som beskrivits som en historisk kris startas dock initiativ med förhoppningen att rädda restauranglivet.

Ett sådant är hemsidan Take Away Skåne, som har sitt ursprung i Facebookgruppen Take Away Malmö.

Gruppen startades av Nina Jansdotter för en vecka sedan, i ett försök att hjälpa till i situationen. På fredagseftermiddagen hade den närmare 1 000 medlemmar, där människor både tipsar om bra takeaway-restauranger och krögare lägger ut sina egna menyer.

”Många vill haka på”

– Samtidigt så sa en vän till mig att han gör en hemsida också, för de restauranger som vill lägga upp menyer. I en grupp med sitt flöde blir det snabbt svårt att söka upp gamla inlägg. Så då sa han att han gör en ideell grej och bygger upp en hemsida med de som är med i gruppen och vill finnas på hemsidan, säger Nina Jansdotter.

Take Away Skåne består i dag av restauranger som gått med i Facebookgruppen, hört av sig på annat vis eller svarat på uppmaningar om att de vill finnas med på hemsidan.

– Det kommer gå pö om pö. Det är lite learning by doing. Vi får helt enkelt se var det tar vägen men det är alltid roligt när någon av ens idéer slår väl ut och många vill haka på, säger hon.

Nina Jansdotter.

Sikte på fler städer

Merparten av restaurangerna som i nuläget finns på hemsidan är baserade i Malmö.

– Nu har det bara gått en vecka men vi har tänkt att vi kan utveckla konceptet och finnas i flera städer. Då är det bättre att benämna det som Skåne än bara Malmö.

Till vardags arbetar Nina Jansdotter som influencer, hon driver bland annat Facebookgruppen 38+ som tidningen tidigare skrivit om, och hennes kontaktnät i restaurangbranschen tror hon är ett skäl till att Facebookgruppen och hemsidan vuxit så snabbt.

– Jag jobbar heltid med sociala medier och har stora kanaler för att nå ut med såna här initiativ. När jag gör någonting når det ut i många grupper, säger hon.

Svaga på marknadsföring

Förutom solidariteten bland människor menar hon även att hemsidan och gruppen under sin korta tid bidragit till flera angenäma restaurangupplevelser.

– Man ska lära känna många nya ställen. Det var så många jag inte ens visste fanns i Malmö som jag fått tips om i gruppen - och då är jag ändå ute mycket på restauranger. Om jag känner så lär även fler göra det.

En viktig faktor till bildandet av gruppen och hemsidan är att många restauranger enligt Nina Jansdotter varit svaga på att marknadsföra sig själva på nätet och har få följare.