Allt fler unga snusar vitt – ny lag ska stoppa reklam

Expertens kritik mot företagen: Det är nikotinwashing

Uppdaterad 2022-05-10 | Publicerad 2022-04-23

Det vita snuset har blivit allt mer populärt bland unga och fler tjejer har börjat snusa de senaste åren.

I köpta reklaminlägg på Instagram visar kändisar och influencers upp de färgglada dosorna – för minderåriga följare.

– De finansierar sin livsstil genom att göra andra människor beroende, säger PR-experten Edit Künstlicher.

Snusandet bland unga har minskat rejält under 2000-talet. Men nu är trenden bruten.

PLUS: Så påverkar det vita snuset din hälsa

En skolundersökning från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) gjord 2021, visar att:

  • 11 procent av alla nior klassas som snusare, en fördubbling jämfört med början av 2010-talet.
  • 23 procent av gymnasieeleverna svarar att de snusar. 2012 var andelen 13 procent.
  • Tjejers snusande ökar kraftigt. 2021 var andelen tjejer på gymnsiet som snusade ofta eller dagligen 17 procent, att jämföra med 5 procent 2016.

Folkhälsomyndigheten är oroad över den växande snustrenden bland unga. Nikotin är beroendeframkallande och kan bland annat ge högt blodtryck och ökad risk för diabetes typ 2.

Enligt myndigheten kan det vita snuset, med sina mint-, frukt- och godisliknande smaker, sänka tröskeln för unga att testa nikotin och göra fler beroende.

Artisten Molly Hammar har gjort reklam för det vita snuset.

”Man nikotinwashar”

De senaste åren har tillverkarna ökat sin marknadsföring av snuset. På sponsrade tillställningar delas små färgglada dosor ut, liksom på kreddiga fester och festivaler som Way out west.

Kändisar och influencers hajpar det till sina unga följare i sponsrade inlägg på Instagram – varav en hel del är minderåriga, något tidningen Resumé tidigare berättat om.

Artisterna Linda Pira med 97 000 följare och Molly Hammar, med 75 000 följare, har gjort reklam för Velo, tidigare Lyft, av British American Tobacco. Komikerna Johanna Nordström och Edvin Törnblom, med 347 000 respektive 135 000 följare, har gjort reklam för Volt som ägs av Swedish Match.

Edit Künstlicher, som driver PR-byrån EditK och agenturen Influencers Agency, menar att snuset marknadsförs skamlöst mot unga.

– Det är lifestyle, high fashion och musik. Många av de influencers de samarbetar med är starka kvinnor med feministiska profiler. Femwashing har blivit nikotinwashing. Man har också tydligt riktat in sig på hbtqi-målgruppen som är köpstark och har flera större trendstarka influerare med trogen följarskara.

Komikern Johanna Nordström i ett av Volts egna inlägg.

”Ska finansiera sin livsstil”

Att kändisar och influencers med ett betydande antal minderåriga följare, gör reklam för det upprör henne.

– Om du frågar influencers om det säger de ”ja, jag använder snuset själv”. I slutändan handlar det om att de ska finansiera sin fantastiska livsstil genom att få andra människor beroende.

Till skillnad från cigarretter och vanligt snus är det vita snuset inte reglerat i tobakslagstiftningen, det är tobaksfritt. Branschen har satt en 18-årsgräns men det finns ingen lagstadgad åldersgräns, inga krav på varningstexter och inga regler för marknadsföring.

Nu kan det bli ändring på det.

I ett nytt lagförslag vill regeringen införa en 18-årsgräns, varningstexter och stoppa reklam i tv och radio. Att rikta reklam till personer yngre än 25 år, likväl som att skildra dem i reklamen föreslås bli olagligt. Man vill också stoppa företagen från att använda smak i marknadsföringen.

MMA-stjärnan Alexander ”The Mauler” Gustafsson sitter i en Loop-sponsrad bil i ett reklaminlägg.

Swedish Match: Sänker inte tröskeln

Patrick Hildingsson, vice kommunikationschef på Swedish Match som säljer Zyn, välkomnar lagen och säger att branschen själva legat på för den. Att vitt snus lockar fler unga med sina smaker ifrågasätter han helt, liksom att det sänker tröskeln för att testa nikotin och riskerar att göra fler beroende.

– Vi har ingen strategi att rekrytera de som inte använder nikotin. Jag ser en utmaning i att tonåringar har en tendens att testa vuxenvanor innan de blir 18 år, men en ung person som testar snus måste inte bli en snusare.

Ni och andra företag samarbetar med influencers som är förebilder för och har många följare som är under 18 år. Vilket ansvar har ni där?

– Jag tror att alla företag som har en produkt att erbjuda en marknad vill marknadsföra den. Den viktigaste delen är 18-årsgränsen. Digitalt kan vi rikta oss bättre till målgrupper än analogt, på en reklampelare når vi ju alla.

Artisten Linda Pira har marknadsfört det vita Velo-snuset.

”Våra lagstiftare har misslyckats”

British American Tobacco skriver i en mejlkommentar att man riktar sig till personer över 18 år och ”till vuxna rökare som annars skulle fortsätta att röka” i sin marknadsföring.

Swedish Match framhåller att nikotinsnus och snus, är mindre skadligt än cigarretter.

– Vi och Norge har bland den lägsta andelen rökare i världen. Konsumenter har kunnat välja mellan snus och rökning i Sverige och det har varit bra för folkhälsan.

Men Edit Künstlicher ger inte mycket för företagens argument. Det är ingen naturlag att snusning ökar för att rökning minskar.

– Det är bara att gratulera tobaksföretagen för en framgångsrik marknadsföringsstrategi, men resultatet är förödande  Våra lagstiftare har tyvärr misslyckats med att stoppa dem.

Aftonbladet har även sökt snustillverkarna Another Snus Factory liksom Linda Pira, Alexander Gustafsson, Molly Hammar, Johanna Nordström och Edvin Törnblom.

Influencern Edvin Törnblom i en adventssändning sponsrad av Volt.

Följ ämnen i artikeln