Nu får du Aftonbladet Söndag på köpet igen

Publicerad 2022-12-31

Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör.

Nytt år är som gjort för förändringar, så också på Aftonbladet.
Från i morgon får du Söndag på köpet.
– Vi vill gärna kunna erbjuda alla våra läsare härlig läsning, inspiration och tips, säger chefredaktör Lena K Samuelsson.

Det var Amelia Adamo som stod bakom succékonceptet Söndag som kom i september 1984. Hon tog flärden med sig när hon kom från veckotidningsvärlden till Aftonbladet.

Amelia skulle locka kvinnor till Aftonbladet – och de kom.
– Innehållet var nyskapande. En mix av kändisar, läsning, guider, relationer och reportage - det som senare blev den klassiska kvällstidningsmixen, säger Lena K Samuelsson.
– Featurejournalistiken gjorde Aftonbladet bredare, varmare och roligare. Sedan blev Söndag en del av 90-talets magasinssuccé och en starkt bidragande orsak till att Aftonbladet blev Sveriges största tidning 1996.

Men från och med i morgon är det flyttdags för Söndag.
– Det dags att flytta in i huvudtidningen igen, cirkeln är sluten. Det är inte lika många som köper magasinen längre och vi vill gärna kunna erbjuda alla våra läsare härlig läsning, inspiration och tips, säger Lena K Samuelsson.
Vem riktar sig det nygamla Aftonbladet Söndag till?
– Vi hoppas så klart att alla våra läsare ska hitta något de vill läsa i Söndag. Reportage, kryss och recept är något som är väldigt uppskattat och nu kan vi samla det i en extra tidning varje söndag.

Finns inte den typen av featureartiklar redan i huvudtidningen och på sajten?
– Featurejournalistiken har kommit tillbaka på bred front i Aftonbladet. På sajten skriver vi nu om hälsa, mat, mode, motor och familjeliv. I tidningen har den typen av mix tillsammans med intervjuer och reportage fått alltmer utrymme sista åren.

– Därför är det naturligt att göra en egen bilaga och samla materialet till en härlig guldkant på helgen, säger Lena K Samuelsson.

ANNONS