44 procent kommer inte fram till polisen

Kolla – så länge får du vänta på svar i din region

Publicerad 2023-01-25

Det tar i snitt 40–50 minuter att få svar om du ringer till polisen på nummer 114 14.

Men många kommer aldrig fram. Fyra av tio ger upp eller blir bortkopplade.

Det visar 200 sekunders kartläggning av kaoset på 114 14.

Under november 2022 ringdes 137 440 samtal till 114 14, numret för icke akuta polisärenden.

76 983 av dem kom fram och uppringaren fick prata med en människa.

44 procent av samtalen kom aldrig fram, enligt polisens egna siffror.

59 209 uppringare gav upp under tiden i telefonkön och la på luren innan de kommit fram.

Ytterligare 1 248 uppringare satt så länge i kön att de blev automatiskt bortkopplade. Enligt Lotta Daniels, tf processledare för polisens kontaktcenter, kopplar polismyndighetens telefonisystem ner samtalen efter fyra timmar. Vissa teleoperatörer kopplar ner redan efter två till tre timmar.

 I Stockholm är kötiden i snitt två timmar om du vill anmäla ett bedrägeri och närmare en och en halv timme för andra anmälningar.

Två timmars kö i Stockholm

Enligt statistik som 200 sekunder begärt ut från polismyndigheten får du i genomsnitt räkna med 40–50 minuters kö när du ringer 114 14.

Köerna varierar beroende på varifrån du ringer. I Stockholm är kötiden i snitt två timmar om du vill anmäla ett bedrägeri och närmare en och en halv timme för andra anmälningar. I Bergslagen, som har de kortaste köerna, kan du räkna med att komma fram efter ungefär 20 minuter.

Bläddra för att se köerna för de olika polisregionerna. Kurvorna visar kötider för samtal i olika kategorier:

Vid pågående brott eller akuta situationer ska du alltid ringa 112.

Annars gäller 114 14 eller besök på polisstation. Vissa brott kan även anmälas på nätet.

Då kan du anmäla på nätet

På nätet slipper du köerna, det är bara att fylla i så är det klart.

För att göra anmälan på nätet måste du ha svenskt personnummer. Det är ett begränsat antal brott som du kan anmäla på nätet:

  • Inbrott. Inte bostadsinbrott, då ska du ringa 112.
  • Kontokortsbedrägerier. Övriga bedrägerier kan inte anmälas på nätet.
  • Parkeringsskada.
  • Skadegörelse.
  • Stölder som inte gäller bilar, motorcyklar eller mopeder och där du inte blivit hotad eller utsatt för våld i samband med stölden. Om du blivit av med pass eller nationellt id-kort utfärdat av polisen måste du alltid ringa eller besöka en polisstation.

I många fall har du inget annat väl än att ringa – eller söka dig till en polisstation.

Hösten 2022 fanns det enligt polisens hemsida 268 stationer. Men många av dem tar inte mot anmälningar eller har begränsade öppettider.

Krångliga öppettider

Att hitta en polisstation som är öppen och tar emot anmälningar är inte alltid så enkelt.

1992 fanns det 378 polisstationer i Sverige, enligt polisens egen telefonkatalog från det året. Öppettiderna framgår inte, enligt uppgift var de begränsade på vissa stationer.

Hösten 2022 fanns det enligt polisens hemsida 268 stationer. Men många av dem tar inte mot anmälningar eller har begränsade öppettider.

Till exempel är stationen i Hagfors öppen och tar emot anmälningar på måndagar och onsdagar. Stationen i Bromölla är stängd alla dagar medan allmänheten i Grums kan göra anmälningar i en parkeringsficka vid kommunhuset mellan klockan 13 och 15 på fredagar.

Bara 107 polisstationer är öppna och tar emot anmälningar varje vardag.

År 2021 tog polisen emot runt 1,3 miljoner samtal på nummer 114 14.


200 sekunder är Aftonbladets tv-program för snabba granskningar.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Katarina Norrgrann synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!

Följ ämnen i artikeln