Försäljning av burkskinka ökade med 500 %

Publicerad:

Handelshögskolan och Coop har studerat svenskarnas köpbeteende i mars, då många hamstrade varor. 12 mars var den stora bunkrardagen, enligt studien som SvD rapporterar om.

– Jag har aldrig sett något liknande och jag har varit på Coop i nio år. När man pratar med de gamla rävarna så har de inte heller sett något sådant. Det är klart att vi har haft försäljningspucklar, men inte på det här sättet, säger Fredrik Törn, analyschef på Coop, till SvD.

10-19 mars sålde Coop mer än dubbelt så mycket pasta, fiskbullar, krossade tomater, potatismos, ris och jäst som vanligt. Burkskinka-försäljingen ökade hela 500 procent.

– Burkskinka är ingen stor produkt, det blir små volymer. Men ökningen är ändå indikation på att vissa människor har läst MSB:s råd eller tänker intuitivt att det är bra att ha saker som kan lagras, säger Fredrik Törn till SvD.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN