Familjen Gomez köade över en timme – missade Greklandsflyget

Uppdaterad 2021-07-20 | Publicerad 2021-07-18

Familjen Gomez kom till Arlanda väl förberedda för att hoppa på SAS-flighten till Grekland.

Men semesterdrömmen gick över till total besvikelse när de efter en timme och 20 minuters kö blev tillsagda att de inte kunde åka med planet.

– Vi har en elvaåring och en 14-åring. De blev helt knäckta, säger mamma Claudia Gomez.

På torsdagen skulle Claudia och Daniel Gomez och deras barn Nicole och Millian åka på en efterlängtad Greklandsresa för att njuta av sol och värme.

Innan avgången hade de checkat in online och var på flygplatsen en timme och 45 minuter innan avgång.

Men när familjen försökte skriva ut boardingkort på incheckningsautomaterna fick de ett meddelande om att uppsöka personal.

– En kille som jobbade på SAS sa att vi måste ställa oss i den här kön som var helt otroligt långt. Det var en kö till alla resmål, det var blandat med folk som skulle till Grekland, Palma och andra ställen. Det var kaos.

Nicole, Daniel och Millian Gomez.

Familjen stod i kön i en timme och tjugo minuter. När de äntligen var framme fick de varje resenärs mardrömsbesked.

Barnen blev förkrossade

– Vi kom fram till desken när det var 20 minuter kvar innan vi skulle lyfta. Då tittade de på klockan och sa nej, ni kommer inte kunna åka med ert bagage. De ringde till personalen vid flyget och frågade om de kunde vänta men de sa nej, säger Claudia.

Barnen, som såg mest fram emot resan, blev förkrossade när de insåg att de inte skulle få åka.

– Jag hade sett fram emot resan väldigt länge. Jag var jättestressad och arg över att de inte kunde hjälpa oss, säger dottern Nicole.

Familjen gick vidare till en servicedesk där de frågade om hjälp att boka om biljetterna. Men priset för enkelresor för hela familjen skulle landa på 13 000 kronor.

”Borde gett bättre information”

Claudia säger att hon har förståelse för att incheckningsproceduren kan ta längre tid med tanke på pandemin, men tycker att SAS borde ha gått ut med information om att det kan förekomma kraftiga fördröjningar.

– Det är de som inte har rutinerna på plats. De borde ha skickat ett sms och sagt att folk borde vara på flygplatsen tre timmar innan avgång.

När familjen kom hem från Arlanda bokade de nya biljetter till Grekland till fredagen.

– Nu bokade vi nya biljetter på egen hand, framförallt för barnens skull.

Den här gången åkte familjen med Finnair och var på plats i väldigt god tid. På morgonen för avresan skriver familjen i ett sms till Aftonbladet att allt har gått bra och att de kommit iväg till Grekland.

SAS: ”Beklagar”

SAS presschef Freja Annamatz säger till Aftonbladet att SAS beklagar att familjen missade sitt flyg men att de inte kommenterar enskilda fall.

Hon säger även att det finns information på SAS hemsida där det står att resenärer bör komma till flygplatsen minst två timmar och helst två och en halv timme innan avgång. Hon understryker att det är extra viktigt under pandemin eftersom det är fler moment inför resan.

– Det är tyvärr fler moment än vanligt när man ska ut och resa nu. Det gäller alltid att man ska reservera gott om tid under högsäsongen men i ännu högre grad nu.

Köer på Arlanda 2019. Arkivbild.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln