Nobelfesten

De läckraste kungliga Nobel-blåsorna genom tiderna

Stilexperten Rufus Kellman väljer ut sina favoriter

Av: 

Agneta Elmegård

NYHETER

Nobelfestligheterna styr alltid världens blickar mot Sverige.

Men coronaåret 2020 får vi bara drömma oss tillbaka – så Aftonbladet tog hjälp av moderedaktören Rufus Kellman.

– En fullträff i rött! Kronprinsessan i sin hittills mest praktfulla klänning, säger han om Victorias Nobelblåsa 2014.

Att bära och äga en haute couture klänning är få förunnat och det är få tillfällen då vi får se handskräddade och måttanpassade klänningar. Nobelfesten är definitivt ett sådant tillfälle. Oscarsgalan ett annat.

 - Jag vill verkligen betona tyngden Nobelfesten har. Det är ett av de få tillfällen som internationella blickar riktas mot Sverige. Iscensättningen kring det här är magnifikt. Stockholm i december. Det finns en värdighet i det här som inte liknar något annat. Entrén de gör i trappan till Blå hallen ... alla hedersgästerna som får komma ut efter åratal i laboratorierna... det blir inte bättre än så här, säger Rufus Kellman, moderedaktör och stylist.

Vad innebär det att ha anlitat ett haute couture-hus?

– Att klänningen är handgjord i Paris i en ateljé och du har gjort minst tre provningar. Det är ett syndikat i Paris som har garanterat de högt ställda kraven med olika modehus. Det är en kvalitetsstämpel och skyddad precis som champagne. Beteckningen haute couture borgar för konstskicklighet, skräddarsytt och exklusivitet från Paris.

Kronprinsessan Victoria och James Peebles, Nobelpristagare i fysik, under senaste Nobelbanketten 2019 i Stadshuset i Stockholm.

Vad handlar det om för priser för en haute couture-klänning?

– Kungahusen kommunicerar aldrig något som rör pengar och kostnaden varierar stort. Men priset börjar någonstans runt 250 000 kronor för en aftonkänning utan broderi. Ska man ha broderier pratar vi helt andra priser. Det spelar in, för slutpriset, hur många timmar som lagts på produktionen. Chanel couture är hett eftertraktat i sammanhang som Oscarsgalan och bland det dyraste man kan tänka sig, men även den övre prêt-à-porter har också blivit extremt dyrt. En miljon för en haute couture-klänning är inte på något sätt en överdrift.

– Sedan ska man veta att flera haute couture-hus har skådespelerskor knutna till sig i exempelvis Oscarssammanhang. Charlize Theron har varit knuten till Dior Couture i många år, Jennifer Lawrence likaså. Skådespelerskorna har blivit couturens reklampelare.

Rufus Kellman.

Är det något som inte är passande i klädväg på en Nobelfest?

– Allt för djärva urringningar skulle jag inte rekommendera. Kutymen kring Nobel är att man hedrar vetenskapsmännen och kungligheterna och inte visar för mycket hud. Att inte visa för mycket utan att vara för pryd är en konst, men att spela på sex en sådan här dag är inte passande. Sedan tycker jag att man ska vara förlåtande med unga personer som experimenterar med sin stil. Smak är något som utvecklas över tid, man lär sig av sina misstag. Kungligheterna är hårt granskade och det är där en stylist kommer in. En bra rådgivare är bra att jobba med tidigt i processen.

Vad kan en stylist förbättra?

– Man kan behöva hjälp med att bedöma tyngden i arrangemangen. Någon som kan bedöma vad som är passande och inte, i ett sådant här sammanhang.

Finns det regler kring accessoarer?

– Egentligen inte, men en accessoarer får inte ta över eller bryta linjerna som en axelremsväska skulle kunna göra. En clutch, en kuvertväska, är att föredra. Man ska låta kläderna tala för sig själva. Accessoarer antingen hjälper eller stjälper. Handskar kan vara bra, eftersom Nobelfesten är på vintern. Handskar kan ge energi till en annars tråkig ensemble.

Hur tänker man kring smycken en sådan här dag?

– 2018 återanvänder kronprinsessan drottningen Silvias stålgrå Nina Ricci-klänning där accessoarerna är mycket väl avvägda. En klänning kan ju gå åt olika håll beroende vem som bär den och då spelar accessoarerna väldigt stor roll. Som stylist är du till för att göra den här typen av avvägningar.

Hur står sig Nobelfesten jämfört med exempelvis Oscarsgalan i Los Angeles?

– Jag tycker att det är en annan nivå på Nobelfesten. Här är kungligheter och vetenskapsmän i centrum. Det finns väldigt få arrangemang i världen med den här digniteten. Det är en viktig dag i den svenska kalendern, definitivt. Det är ju underbart att Sverige har det här.

Vilken typ av Nobelklänning skulle passa på Oscarsgalan?

– Prinsessan Madeleine är en väldigt vacker kvinna. Den chockrosa klänningen, designad av Angel Sanchez, som hon bar 2019, den skulle kunna platsa på Oscarsgalan. Den sitter perfekt, och den känns modern.

Men i år blir det tyvärr inga festligheter, hur påverkar det Nobelfesten framöver tror du?

– Det är bara att gilla läget, det är som det är, men den kommer ju tillbaka. Det blir en ännu mer efterlängtad återvändo istället. Det är i frånvaron av Nobelfesten som man märker hur saknat det är. Det är väldigt fina sändningar som SVT gör och man kan följa det under hela dagen. När kameran går vid honnörsbordet och man kommer så nära. Det kommer att vara saknat så klart. Man kommer ju väldigt nära alla vackra kläder, tiaror och smycken.


Rufus Kellmans favoriter

Moderedaktören och stylisten Rufus Kellman har valt sina favoriter bland Nobelklänningarna genom åren burna av Sveriges kungligheter.

Drottning Silvia

1983: ”Det här är för mig själva sinnebilden av ordet drottninglik. En typ av klänning som bara kan bäras av en regent. Rätt färg och mycket majestätisk.”

1983. Andra året i rad för den danske hovskräddaren Jørgen Bender att få det ärofyllda uppdraget. Frågan är om han inte inspirerats av drottning Diana Spencers berömda bröllopsklänning, med de enorma puffärmarna, som sågs två år tidigare. Ädeltopasgarnityret och drottning Sofias diadem i håret.

1994: ”Skarp och sofistikerad design med eko från klassisk Paris-couture. Vackra rena linjer. Drottningen är alltid till sin fördel i vitt eller starka färger.”

1994. Gick i asymmetrisk design och sydd i zibeline, ett slags sidentyg, skapad av schweizaren Jaques Zehnder, verksam i Paris.

2006: ”Chic och stilren i japansk design med plisseringar som för tankarna till det glamorösa Venedig och Mariano Fortuny. Safirerna får stå för färgen. Underbar look.”

2006. Origamiinspirerat. Klänning i plisserat siden, designad av japanska Yuki, verksam i London. I håret de Leuchtenbergska safirerna.

1987: ”Att fullt ut matcha smaragder med klänning i samma ton är något som är förbehållet ett kungligt register, härligt när det görs på detta vis. Vackra draperingar och stor vidd i klänningen. Pampigt.”

1987. Den första återanvända klänningen för Silvia i Nobelsammanhang. Den draperade smaragdgröna sidentaftklänningen gjordes ursprungligen för kungens 40-års­firande – av Jørgen Bender. Drottning Sofias diadem och t som från början, tidigt 1800-tal, var ett skärp.

2007: ”Så smakfull i plisserad perfekt röd nyans. Klänningen är dramatisk och avspänd på en och samma gång, ett konststycke! Drottningen strålar. Mycket elegant.”

2007. Japan igen. Återigen en Yuki-klänning, denna gång i helplisserad röd sidenchiffong. Drottning Sofias diadem och ett briljanthalsband med kors.

Kronprinsessan

2014: En fullträff i rött! Kronprinsessan i sin hittills mest praktfulla klänning. Vackert skräddad och mycket feminin med den stora vidden och bara axlar. Perfektion i frisyr och väl avvägda accessoarer.

2014. Kronprinsessan Victoria stal hela showen med sin röda axelbandslösa sidenklänning, designad i samråd med Pär Engsheden.Draperingen och den voluminösa kjolen tillsammans med det draperade livet är så nära man kan komma en Grace Kelly-känsla. I håret satt stråldiademet, om halsen ett briljanthalsband med kors. Hon bar även en rubinbrosch samt briljantarmband.

2011: ”Chic och stilrent nordisk i mörkblå paljetter. Båtringningen och bar hals balanserar fint och sätter diademet i fokus. Ett överraskande långt släp i klänningen blir en dramatisk och mycket glamorös effekt.”

2011. Pär Engsheden stod för designen. Med lilla Estelle i magen bar hon upp paljettklänningen med elegans.

2010: ”Vacker tidlös design och utsökt broderi över liv och axlar. Den hudfärgade tonen i klänningen tillsammans med det perfekt avvägda stenbroderiet ger en utsökt inramning till ansikte och diadem. Fint val av couture”.

2010. Kronprinsessan valde åter haute couture och en fantastisk klänning från libanesiske Elie Saab med skimrande applikationer. I håret satt det så kallade ståldiademet.

2018: ”Intressant exempel på Paris-couture som är ännu bättre i repris! Färgmässigt så är tonerna helt rätt för kronprinsessan. Eventuell sötma från rosa och rosett är fint balanserat av den gråa färgen och återhållsamhet i accessoarval. Smakfullt.”

2018. Nobelfesten gick i återbrukets tecken när Victoria gled in i klänningen som drottningen bar 1995. Den 23 år gamla sidentaftklänningen är designad av italienska modehuset Nina Ricci och pryds av en stor rosett på ryggen och känns mer modern än någonsin.

2019: ”Barockt och ganska oväntat. Jag tycker mycket om proportionerna i överdelen och asymmetrin över axlarna är det mest lyckade partiet i klänningen, som gjort för att avbildas i ett porträtt. Mycket kungligt.”

2019. Kronprinsessan bär en klänning av designern Selam Fessahaye. Selam har gjort sig känd för sina voluminösa och oerhört färgstarka plagg. Här ser vi en något nedtonad Victoria rent färgmässigt men definitivt inte volymmässigt.

Prinsessan Madeleine

2015: ”Så vacker i denna svala blå nyans med känsligt spel mellan långärmat, kristallbroderi och transparens. I sitt val av diadem, hög halslinning, klädda knappar och rakt fall i klänningen påminner prinsessan om en renässans skönhet.”

2015. Prinsessan Madeleine valde återigen en klänning av Fadi el Khoury med ärmar i genombruten spets. I håruppsättningen bar hon kronprinsessan Margarethas diadem med akvamariner.

2019: ”Perfektion i fint konstruerad klänning med generöst fall. Hollywoodglamour. Klänningen sitter perfekt på prinsessan och den härliga färgen gör den unik och fyller den med kunglig energi.”

2019. Knallrosa klänning skapad av latinamerikanske designern Angel Sanchez.

2016: ”Fullkomligt strålar i bedårande svagt syrenrosa nyans. Vackert handarbete i kjolen och fint generöst släp. Sagoprinsessa.”

2016 valde Madeleine återigen Fadi el Khoury. Den blekrosa klänningen hade puffärmar och nederdelen var prydd med tusentals blomrosetter av organza.

2017: ”Höggravid i vacker beigerosa klänning med gnistrande spetsbroderi i silver. Fin urringning och färgmatchade stora ametister gör detta till en smakfull harmonisk look.”

2017. Prinsessan Madeleine bar en klänning från det brittiska märket Seraphine. Ett designermärke för gravida. Väskan var från italienska Bottega Veneta och i håret bar hon ametistdiademet.

2012: ”Detta år blev som en återställare för prinsessan som från och med 2012 hittar sina färger och snitt efter tidigare års lite vilsna val av klänningar. Denna ljusgråa tylldröm som för tankarna till debutantbal får symbolisera detta.”

2012. Madeleine i en ärmlös klänning från New York-baserade designern Angel Sanchez. En designer känd för att sy brudklänningar.

Prinsessan Sofia

2018: ”Riktigt elegant i den rödaste av alla klänningar. Kysk men samtidigt lite farlig medeltidsglamour. Perfekt liten axel ger kontur och långa uppskurna dramatiska ärmar blottar hud. Rätt valda accessoarer ger looken full pott.”

2018. Svensk design av Zetterberg couture. Blodröd och med capeliknande ärmar drog den figursydda långklänningen verkligen blickarna till sig.

2019: ”Elegant ungdomlig design och färgmatchning med smycken. Stiligt med bara axlar och volym i ärmen. Det känns feminint och modernt.”

2019. Prinsessan Sofia tågade in i Konserthallen i en turkos klänning i italiensk sidencrepe av den svenska designern Emelie Janrell.

2017: ”I hudfärgat och spets så följer denna klänning detta års rådande internationella couturetrend med italiensk renässans. Stilren och återhållen romantik.”

2017. Tredje Nobelfesten för Sofia blev en svensk affär. Ida Lanto fick uppdraget.

Fler kungliga bilder och nyheter hittar du på Instagramkontot Kungligt med Jenny

PODD Nobelspecial

Frasande sidenklänningar, glittrande juveler, förstklassisk underhållning och en fyra timmar lång lyxmiddag. Champagne i glasen och festglada gäster.
När Nobelfesten ställs in på grund av corona ger vi dig det allra bästa från de senaste årens banketter. Vi ger dig detaljer, hemligheter och kunglig glans. Dessutom mycket bakom kulisserna-snack från när Jenny var gäst på Nobelfesten.
Med Jenny Alexandersson och Sara Ericsson.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför lån med Advisa - Låna tryggt & enkelt här.

Advisa

Publisert:

LÄS VIDARE

Prinsessornas och drottning Silvias alla 43 Nobelklänningar

ÄMNEN I ARTIKELN

Nobelfesten

Prinsessan Madeleine

Prinsessan Sofia

Drottning Silvia

Nobelpriset