Du kan vara misstänkt för brott – utan att veta om det

Publicerad 2021-08-16

Personer i Sverige kan vara misstänkta för brott – utan att veta om det.

Efter ett haveri i ett utskriftssystem har beslutsunderrättelser från åklagare inte kunnat skickats ut.

– Vi ser givetvis allvarligt på den här incidenten, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör vid Åklagarmyndigheten.

Den första indikationen på att något inte stod rätt till ska myndigheten ha fått den 7 juli. Först tre veckor senare stoppades systemet.

– Vi upptäckte att kopplingen mellan vårt ärendehanteringssystem och polisens utskriftstjänst i Kiruna inte fungerade fullt ut, säger Karin Rosander.

Polishuset i Kiruna.

Via polisens utskriftssystem i Kiruna skickar Åklagarmyndigheten ut underrättelser om beslut med post. Det kan vara strafförelägganden, delgivande av misstanke i en brottsutredning eller besked om att en förundersökning lagts ner.

Haveriet har inneburit att vissa beslut har skickats ut och andra inte. Hur många som drabbats är ännu inte klarlagt, enligt myndigheten.

– Det innebär att viktiga beslut som personer skulle ha fått kanske inte har kommit fram. Det är ju givetvis mycket beklagligt, säger Karin Rosander.

Åklagarmyndigheten i Stockholm.

”Enskilda ska inte behöva drabbas”

Den direkta konsekvensen kan vara att medborgare som är misstänkta för brott inte informerats om detta. Likaså att personer som varit brottsmisstänkta inte fått reda på om en utredning lagts ner och misstanken avskrivits.

– Att få reda på att en förundersökning har lagts ned är ofta mycket angeläget för de som är involverade, både misstänkta och eventuella brottsoffer, skriver Advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edwall Insulander till Aftonbladet.

Edwall Insulander förutsätter att Åklagarmyndigheten går till botten med händelsen och dess konsekvenser.

– Enskilda ska inte behöva drabbas negativt av brister i tekniska system, skriver hon.

Felet fixat – omfattningen okänd

Enligt Åklagarmyndigheten hade felet åtgärdats den 3 augusti. En arbetsgrupp har tillsatts för att analysera konsekvenserna av haveriet.

Det innebär i klartext att försöka ta reda på hur många beslut som inte skickats ut och vilka personer som inte fått sina försändelser.

– Om man behöver skicka ut en extra omgång av allt eller bara det som försvunnit har vi i dagsläget inget svar på, säger myndighetens kommunikationsdirektör Karin Rosander.

Händelsen har anmälts som it-incident till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

ANNONS