Elisabeth Svantesson (M) ångrar uttalande att SD är rasistiskt parti

Uppdaterad 2021-10-21 | Publicerad 2021-10-20

Moderaternas vice partiledare Elisabeth Svantesson kallade Sverigedemokraternas politik för rasistisk.

Nu ångrar hon sig:

– Jag tycker det var fel att jag sa att de har rasistisk politik, för det tyckte jag egentligen inte då, säger hon till SVT:s ”30 minuter”.

Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson var skarpt kritisk mot Sverigedemokraterna i en intervju med DN i oktober 2016. Hon kallade partiets politik för rasistisk.

– Hela deras grundexistens bygger ju på ”vi och dom”. Min grundtanke och vår grundtanke är att vi ska hjälpa människor som kommer till Sverige, säger Elisabeth Svantesson.

På fråga om Sverigedemokraternas politik är rasistisk svarade hon:

– Delar av deras politik är rasistisk eftersom den bygger på ett ”vi och dem”.

Elisabeth Svantesson ångrar uttalandet hon gjorde om SD 2016.

”Tyckte jag egentligen inte”

I intervju med SVT:s ”30 minuter” ångrar hon nu uttalandena:

– Jag tycker att det var fel att jag sa att de har rasistisk politik för det tyckte jag egentligen inte då, men det här är inget försvar utan det är bara en förklaring till det svaret. Det var ju en period då där alla gärna ville hitta de här etiketterna.

När programledaren Anders Holmberg frågar varför hon sa så svarar Elisabeth Svantesson:

– Ja, det var ju för att jag var, man var ju en del av det, alla gick åt samma håll i stället för att stanna upp och tänka, ’men hallå, vad håller vi på med nu?’.

Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Martin Ådahl vänder sig emot Elisabeth Svantessons kovändning om Sverigedemokraterna och menar att Sverigedemokraterna är lika rasistiska nu som för fem år sedan.

– Jag önskar att det var mera fokus på statsbärande i M och mindre på att försvara SD i olika lägen. Det är ju samma SD nu som det var då när man hade en klar och tydlig bild av att SD står för vi och dem och att det finns en rasism där. Det är samma parti i dag fast med om möjligt än värre uttalanden i dag än det var då. Jag har väldigt svårt att se varför man skulle byta fot i den frågan.

– Man måste vara väldigt tydlig med att det inte är acceptabelt när rasistiska idéer tar sig in i maktens korridorer, säger Martin Ådahl.

Elisabeth Svantesson på Almedalen 2016.