”Caremaspelet” lär anställda att spara

Publicerad 2011-12-22

Avdelningarna tvingas tävla i att kosta minst

Så här ser Caremas eget sällskapsspel ut. De så kallade ”inställningskorten” ska leda in de anställda på att spara pengar.

Skandalerna kring vårdföretaget Carema fortsätter.

Med ”Caremaspelet” ska de anställda lära sig spara pengar på de äldres vård.

De tvingas också tävla i att spara genom att beställa för lite mat och använda ett minimum av blöjor, skriver Dagens Nyheter.

”Som en liten tävling varje månad – se vilken avdelning som legat på minst kostnad”.

Det skriver Carema i sina personaldokument på boendet Kastanjen i Järfälla, enligt Dagens Nyheter.

De anställda tvingas spara in på blöjor, de äldres mat (mat för sju ska räcka till tio personer) och andra förbrukningsvaror. Om det brinner ska de först försöka släcka själva, innan de slår larm, enligt DN.

En utryckning från räddningstjänsten kostar nämligen pengar.

Utför vaktmästarsysslor

Besparingarna sker på områden där kostnaderna redan ligger under de normala.

– Allt handlar bara om att spara, spara, spara, säger en Carema-anställd till tidningen.

Den anställda berättar att blöjor och annat måste räcka, även vid oförutsedda händelser som diarré. Personalen ska utöver sina egna uppgifter också städa, tvätta och sköta vaktmästarsysslor, enligt DN.

Dagens Nyheter skriver att de anställda leds in i sparivern genom ett sällskapsspel med så kallade ”inställningskort”.

Caremas human resources chef (personaldirektör, reds anm.) Margareta Sööder säger till tidningen att spelet bland annat handlar om att spara pengar.

– Det är olika saker, det är frågor om besparingar, om respekt och bemötande, säger hon i DN.

”Man skäms”

De anställda ska enligt rekommendationen spela minst en halvtimme och svaren kan komma att sparas i en ”förbättringslogg”.

– Man skäms, säger en anställd till DN.

Aftonbladet sökte Carema för en kommentar, utan framgång.