Sofia Olsson Olsén är Aftonbladets nya publisher

Uppdaterad 2016-04-07 | Publicerad 2016-04-06

Presenterades för redaktionen i dag

Sofia Olsson Olsén tillträder som ny publisher för Aftonbladet.

I rollen ingår att vara vd, chefredaktör och ansvarig utgivare.

– Det känns så klart väldigt, väldigt kul. Jag är så taggad, säger hon.

Nu är det klart. Sofia Olsson Olsén blir ny publisher för Aftonbladet. Hon tillträder tjänsten omedelbart.

– Att få fortsätta jobba med och ytterst leda de sköna och kompetenta människor som finns på Aftonbladet, dessutom i full fart framåt, kombinerar verkligen två starka drivkrafter i mig, säger hon till Aftonbladet.

Sofia Olsson Olsén, född 1965, började på Aftonbladet Nya Medier 2007. På Aftonbladet har hon bland annat varit administrativ redaktionschef, HR-chef, ansvarig för Aftonbladet Online Academy, Plus-chef och redaktionschef.

Hon har sedan december 2015 varit tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare.

Hur kommer det märkas att du nu tillträtt som publisher?

– På redaktionen blir det förhoppningsvis inte en sådan enorm skillnad. Jag hoppas att jag även tidigare känts närvarande. Och jag jobbar ju tillsammans med en stark redaktionell ledning som driver det dagliga och planerade arbetet. Att därpå utöka omfattningen till även ett vd-uppdrag gör naturligtvis att jag kommer bli mer synlig i hela organisationen.

Hur ser din vision för Aftonbladet och framtidens journalistik ut, om man skulle sammanfatta den?

– Att vi med tydlig respekt för läsarnas och användarnas behov fortsätter utveckla vår journalistik och våra produkter så att vi alltid är relevanta, både till innehåll och hur vi berättar. I dag är det till Aftonbladet du vänder dig vid stora nyhetshändelser, den positionen ska vi så klart behålla och utveckla. Hos oss ska du även få fördjupningen och i en mix även möta goda och överraskande nyheter.

Schibsteds Sverigechef och Aftonbladets styrelseordförande Raoul Grünthal ser Sofia Olsson Olséns långa erfarenhet från mediebranschen och hennes ledarskap som stora styrkor:

– Sofia Olsson Olsén står för ett närvarande ledarskap och får andra människor i organisationen att växa. Det är ett modernt ledarskap som betonar lagarbete, vilket är en avgörande framgångsfaktor för Aftonbladet, och även för Schibsted som internationell mediekoncern. Hon har framgångsrikt drivit det operativa arbetet på redaktionen, vilket har återspeglats i viktig och bra journalistik, säger Raoul Grünthal.

Grattis igen till nya jobbet, Sofia. Hur ska du fira?

– Haha, i kväll ska jag gå och lägga mig i god tid för att ta ett tidigt flyg i morgon bitti. Ibland känner jag att mitt liv är så kul, som ett ständigt firande, så det får liksom ske parallellt. Tråkigt svar, kanske, men så är det. Fast att öppna en flaska god skumpa på lördag…så får det faktiskt bli. Jag har fått Sveriges finaste och viktigaste jobb, klart jag ska fira.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Det är mycket, det. Att sitta nöjd är liksom inte jag. En snabb och moralisk lösning på flyktingkrisen i Europa, att tillsammans med alla Aftonbladare få fortsätta vår enorma framgångsresa och mindre pollen i vårluften. Det är nog topp tre.

Följ ämnen i artikeln