Aftonbladet vinnare på INMA Awards

”Maktens kvitton” segrade på medievärldens Oscarsgala

Publicerad 2019-05-18

Sedan 2018 har Aftonbladet granskat riksdagsledamöternas reseräkningar och jämfört dem med deras egna inlägg på sociala medier.

Fem politiker har tvingats avgå.

I natt prisades ”Maktens kvitton” på INMA Awards i New York.

– Fantastiskt kul att vinna. Speciellt med tanke på den hårda konkurrensen, säger Victor Lindbom, redaktör på Aftonbladet.

Aftonbladets granskning ”Maktens kvitton” har gett resultat – fem riksdagsledamöter har tvingats avgå, en lämnat sitt parti.

Flera brottsutredningar har också inletts.

Aftonbladets Richard Aschberg, Anders Johansson och Mattias Sandberg har med ”Maktens kvitton” skakat om politikerna i Sverige.

Nu skakar granskningen även om mediehus runt om i världen.

På INMA Awards, som kallas medievärldens Oscarsgala, vann Aftonbladet förstapris i kategorin ”Best use of social media” för globala/nationella företag under natten mot lördag.

Och det till stort jubel inne på Edison Ballroom i närheten av Times Square i New York.

Juryn: ”Journalistik när den är som bäst”

Juryns motivering?

”Perfekt genomförd, oerhört imponerande, journalistisk när den är som bäst”.

– Fantastiskt kul att vinna. Speciellt med tanke på den hårda konkurrensen. Och att juryn beskriver ”Maktens kvitton” som journalistik när den är som bäst är så klart enormt hedrande, säger Victor Lindbom, redaktör på Aftonbladet.

”Granskningen fortsätter”

Han lyfter fram att det varit ett lagarbete och ger en eloge till reportrarna, fotograferna och samtliga som varit iblandade.

– Granskningen har visat att den här typen av journalistik verkligen behövs och är viktigare än någonsin.

”Maktens kvitton” tar inte slut när utmärkelsen nu har kammats hem.

Tvärtom.

– Granskningen fortsätter och priset uppmuntrar oss att fortsätta gräva och fortsätta avslöja politiker som har gjort fel.

Aftonbladet kom även på en andraplats i kategorin ”Best idea to grow digital readership or engagement” för ”Deras planet”.

Svenska mediekoncernen Mittmedia prisades också under galan med två priser, i kategorin ”Best use of data analytics” respektive ”Best new corporate innovation initiative”.

Även Bonnier prisades, i kategorin ”Best execution of native advertising”.

LÄS FLER ARTIKLAR I GRANSKNINGEN

L-topp hyr makens bostadsrätt – får 412 000 kr under mandatperioden
Efter Aftonbladets granskning – flera poliser utreder riksdagsfusket
Fyra riksdagsledamöter har avgått – en har tagit timeout
SD-toppen åkte på djurfest – bokförde det som ”tjänsteresa”
KD-toppen åkte till bröllop – tog betalt för tjänsteresa
Hela granskningen ”Maktens kvitton – så tipsar du reportrarna

ANNONS