Fler anmälningar mot Tiktok-profilen

Uppdaterad 2019-10-22 | Publicerad 2019-10-05

Fem anmälningar har kommit in till Konsumentverket om den Tiktok-profil som Aftonbladet tidigare rapporterat om.

Barn ringde ett betalnummer uppemot 250 gånger i hopp om att få prata med profilen.

”Han förstod inte att det kostade så mkt pengar och skäms såklart. Inte lätt för ett barn att förstå, därmed skamligt och fel av denna profil att lura barn på detta sätt.”, står det i en anmälan.

Aftonbladet har tidigare skrivit om hur flera föräldrar fått höga telefonräkningar efter att barn ringt in till ett betalnummer som den kända Tiktok-profilen tipsat om under sina livesändningar.

Efter kritiken har nu ytterligare personer anmält profilen för direktreklam riktat mot barn. Hittills har fem anmälningar inkommit till konsumentverket.

– Det är förbjudet att rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år, säger Charlotte Söderlund.

Barn har svårare att urskilja vad som är reklam eller information och är därför mer mottagliga till att bli lurade.

– Om man dagligen följer kändisar på sociala medier så tenderar man känna en sorts relation till dem och just barn påverkas lite mer, säger Charlotte Söderlund jurist vid Konsumentverket.

Louise larmades om onormalt mycket aktivitet på hennes konto. Fakturan för samtal till TiktTok-profilen hamnade på 1200 kronor.

Nu ska fallen utredas

En förälder skriver i en anmälan om hur hans 11-åriga son uppmanades att ringa betalnumret,

”Han förstod inte att det kostade så mkt pengar och skäms såklart. Inte lätt för ett barn att förstå, därmed skamligt och fel av denna profil att lura barn på detta sätt.

Profilen har över hundratusen följare på musikappen Tiktok. Där fylls profilens kommentarsfält med kommenterar från barn i lägre åldrar.

Aftonbladet har skrivit om Andreas döttrar som ringde 250 gånger till betalnumret. Hon berättar att barnen blev ledsna när de fick reda på hur mycket det hade kostat och att barnens sparpengar skulle användas för att betala fakturan.

Anmälningarna ska nu utredas av konsumentverkets jurister.

Aftonbladet har vid flera tillfällen sökt Tiktok-profilen och företaget som sköter administrationen av livesändningarna.

PODD Experten: ”En lång tradition att vara rädd för allt som är nytt”

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om barnens favoritapp TikTok. Varför censurerar de material och hur orolig ska man vara som förälder?

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Arkivbild