Polisen släpper dramatisk film från tragiska Uber-olyckan

Uppdaterad 2018-06-07 | Publicerad 2018-03-22

En kvinna i 50-årsåldern blev ihjälkörd av en självkörande bil när hon korsade vägen i amerikanska Tempe, Arizona under natten till måndag.

En utredning har startats kring vem som bär ansvaret från olyckan.

Nu har polisen släppt en film från händelsen.

Olyckan inträffade natten till måndag i amerikanska Tempe, Arizona.

Uber-bilen av modellen Volvo XC90 var i självkörande läge med chauffören sittande i förarsätet när en kvinna korsade vägen vid sidan om ett övergångsställe och blev påkörd i en hastighet av cirka 65 km/timmen.

Kvinnan, som var i 50-årsåldern, fördes till sjukhus men hennes liv gick inte att rädda.

Föraren är identifierad som 44-årige Rafael Vasquez.

Nu har polisen släppt övervakningsfilm från händelsen.

Experter ifrågasätter olyckan

På filmen syns hur föraren, som stundtals inte har ögonen på vägen, plötsligt får syn på kvinnan som hastigt dyker upp i mörkret framför bilen på vägen.

Videon släpptes dagen efter att Tempes polischef Sylvia Moir förklarade att fordonet med största sannolikt inte kommer att ges skulden för olyckan, utan att den hade varit svårt att undvika, skriver San Francisco Chronicle.

Men två experter som analyserat filmen säger till nyhetsbyrån AP att bilens laser- och radaravkännare borde ha upptäckt kvinnan och hennes cykel tidigare och då ha bromsat.

De reagerar även på att bilens lampor inte belyser kvinnan förrän bara någon sekund före olyckan, och menar att både tiden och avståndet var tillräckligt för att en kollision hade kunnat undvikas.

Uber stoppar alla tester

I samband med olyckan meddelade Uber att man stoppar alla sina tester av självkörande fordon i Tempe, Pittsburgh, San Francisco och Toronto i Kanada.

Testerna har pågått i flera månader och är ett led i utvecklingen av att få ut fler självkörande bilar, utrustade med laser- och kamerasensorer, på marknaden. Detta med förhoppning om att kunna sänka antalet dödsfall i trafiken, omkring 40 000 per år, som orsakas av den mänskliga faktorn.

Den amerikanska regeringen har i dag frivilliga riktlinjer för de företag som vill testa att utveckla självkörande fordon och mycket av regleringen kring detta är upp till de enskilda delstaterna, skriver AP.

Flera händelser rapporterade i år

Många stater, inklusive Michigan och Arizona, har dock valt en mer slapphänt strategi gällande självkörande bilar i hopp om att kunna skapa nya jobb, till skillnad från Kalifornien och andra delstater som intagit en hårdare linje.

Bland annat kräver Kalifornien att tillverkarna ska rapportera eventuella ”händelser” under testfasen, vilket lett till 60 fall fram till början av mars i år.

Något sådana krav finns dock inte i Arizona, trots att hundratals testfordon med automatiserade körsystem rullar på delstatens vägar.

Trots att bilen var en Volvo-bil, uppger företaget att de inte utvecklat den självkörande tekniken. Uber har samarbeten med flera biltillverkare om självkörande fordon.

Första kända dödsfallet

Måndagens olycka är det första kända dödsfallet där en självkörande bil kört på en fotgängare.

I mars 2017 inträffade en annan olycka med en Uber-Suv som hamnade på sidan, även den olyckan i Tempe, Arizona. Dock rapporterades inga allvarliga skador och polisen bötfällde föraren till den andra bilen för överträdelse.

2016 dog en förare av en Tesla när hans bil körde på sitt autopilotsystem och kraschade in i en lastbil i Florida. Enligt utredningen berodde en del av olyckan på förarens ouppmärksamhet men också på systemfel.

USA:s transportmyndighet kommer att utreda olyckan och överväger även att se över riktlinjerna kring självkörande fordon. Förslag diskuteras även i kongressen.