Tre somrars tågstrul är över

TT

Publicerad 2020-08-17

Arbetet med att rusta upp getingmidjan, den kraftigt trafikerade sträckan mellan Stockholm central och Stockholm södra, är nu klart. Arkivbild.

En av landets värsta flaskhalsar för tågen är nu upprustad. I dag invigs den nya så kallade getingmidjan i centrala Stockholm.

– Det känns väldigt skönt, och det är en stor lättnad att trafiken går som planerat, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Sträckan mellan Stockholm central och Stockholm södra, som av Trafikverket beskrivs som "Sveriges mest trafikerade", har varit avstängd helt tre somrar i rad för vardera åtta veckors intensivt arbete. Nu rullar tågen igen.

– Getingmidjan är från 1950-talet och hade nått sin tekniska livslängd, alltså utsliten. Vi har varit tvungna att byta ut och rusta upp för att i annat fall hade vi fått sänka hastigheten inom kort och stänga all trafik, säger Kent Sahlman.

Den korta tågsträckan är nyckel för väldigt stor del av tågtrafiken i landet.

– Får vi problem där påverkas 80 procent av all trafik i landet.

Trafikverket har beskrivit arbetet på sträckan som "det mest komplexa och tidskritiska vi gör på järnvägen de närmaste åren".

– Till att börja med är bron världsunik med åtta tätt sammanbyggda växlar. Normalt sett har man inte växlar på en bro eftersom det är så komplicerat, vi är tvungna att ha det där eftersom det bara är 150 meter från Stockholm central till kajkanten, till Norrström.

Trafikverket uppskattar att det förra året på de två spåren genom Stockholm gick 300 tåg per dygn, en minskning från 2017 med hundratals tåg per dygn då pendeltågstrafik flyttades till en annan tunnel.

Sahlman påpekar att även om den mest kritiska delen av arbetet nu är över så är allting inte helt klart.

– Vi ska lyfta på ny gång- och cykelbro bland annat. Vi blir helt klara i oktober nästa år, säger han.

Kostnaden för den nya getingmidjan väntas uppgå till 3,2 miljarder kronor.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln