Åratal av varningar före brokollapsen

Publicerad 2018-08-17

I åratal före den ödesdigra brokollapsen i Genua krävde varnande röster förbättringar av det italienska vägnätet och Morandibrons konstruktion.

– Om tio år, när bron kollapsar, kommer vi att minnas namnen på alla de som sa ”nej”, sa Giovanni Calvini från arbetsgivarorganisationen Confindustria redan 2012.

Samtidigt blir sökandet efter överlevande allt mer desperat.

Minst 39 personer dödades, däribland flera barn, när motorvägsbron i italienska Genua kollapsade i tisdags. Omkring 25 bilar och lastbilar störtade 45 meter ner på järnvägsspåren under bron när konstruktionen gav vika. Uppåt 20 personer tros fortfarande befinna sig under de stora betonghögarna, enligt uppgifter till AFP.

Chansen att hitta överlevande minskar hela tiden, men räddningsarbetare har fortfarande inte gett upp hoppet.

– Vi försöker hitta fickor i spillrorna där människor skulle kunna finnas – levande eller inte, säger brandmannen Emanuele Gissi till AFP.

Konstruktionen ett ”ingenjörsfiasko”

Brokollapsen har chockat hela Italien, men alla är inte förvånade över den svåra olyckan. Redan 2012 varnade Giovanni Calvini, vd för arbetsgivarorganisationen Confindustrias lokalavdelning i Genua, i en tidningsintervju för att inte bygga nya och bättre vägar, rapporterar CNN.

– Om tio år, när Morandibron kollapsar och vi sitter fast i trafikstockningar i timmar, kommer vi komma ihåg namnen på alla de som sa ”nej”, sa han till Il Secolo XIX.

Fyra år senare kallade Antonio Brencich från tekniska fakulteten på Genuas universitet brons konstruktion för ett ingenjörsfiasko. Efter olyckan har han utvecklat sina tankar:

– Morandibron krävde ständigt underhåll, den hade stora problem med rost som hängde ihop med den teknologi som Morandi själv hade fått patent för, men slutat använda sig av, och som visade sig vara katastrofal, säger han i en intervju med La Repubblica.

Krävs på 500 miljoner euro

Autostrade, det företag som ansvarat för underhållet av motorvägen A10, inklusive den raserade bron, har efter olyckan sagt att man var på väg att säkra upp bland annat viaduktens fundament. Men sådana senkomna förklaringar har inte imponerat på landets transportminister, Danilo Toninelli.

– Alla Autostrades höga ledare måste avgå. Om de inte kan sköta motorvägarna måste staten göra det, skrev han häromdagen på Facebook.

Inrikesminister Matteo Salvini kräver också att företaget betalar upp till 500 miljoner euro för att hjälpa familjer och lokala myndigheter efter katastrofen. Undantagstillstånd har också utlysts i Italien för att frigöra pengar ur en nödfond, enligt AFP.

På olycksplatsen fortsätter lyftkranar och bulldozrar att rensa i bråten.

– Sen ska vi skicka in hundar och räddningsarbetare för att se om vi kan hitta några livstecken, säger Emanuele Gissi till AFP.