Flygplansmodellen stoppas efter kraschen i Umeå

Uppdaterad 2019-07-21 | Publicerad 2019-07-19

Från 4 000 meters höjd störtade GA8 Airvan i Umeå.

Kraschen krävde nio liv.

Nu stoppas flygplansmodellen av europeiska flygsäkerhetsmyndigheten.

Flygplanet som i söndags kraschade i Umeå var ett sportflygplan av modellen Gipps Aero GA8 Airvan. Nio personer dog i olyckan.

På fredagen utfärdade europeiska flygsäkerhetsmyndigheten, Easa, ett förbud från att använda flygplansmodellen. Anledningen är dödsolyckan i Umeå, och beslutet innebär att samtliga GA8 Airvan-plan stoppas från att flyga.

”Tidiga rapporter gör gällande att en vinge kan ha lossnat från flygplanet innan den störtade, men orsaken till olyckan kan inte fastställas”, skriver Easa i det så kallade akuta luftvärdighetsdirektivet.

Planet som störtade i söndags var tillverkat i Australien. Myndigheterna i Australien har beslutat att från och med den 20 juli och 15 dagar framåt förbjuda all användning av modellen.

”Baserat på all tillgänglig information, och med hänsyn till Australiens åtgärd, har Easa valt att stoppa de berörda flygplanen som är registrerade i Easas-medlemsstater, tills vidare”, skriver myndigheten.

Sedan tidigare har Svenska Fallskärmsförbundet valt att inte använda flygplansmodellen i väntan på utredning.

Umeåolyckan utreds av Statens haverikommission.

Räddningspådrag efter olyckan i Umeå.