Minskat med 99 procent – aktieägare kan gå in

Publicerad 2020-06-01

Peter Weinhandl vittnar om en jättetuff situation men är inte orolig över en nedläggning.

Passagerartrafiken på Malmö Airport har minskat med 99 procent.

Snart behöver koncernen få in mer pengar.

– Vi pratar med våra ägare om ägartillskott och så för att överleva det här, säger Peter Weinhandl, flygplatschef.

För knappt två månader sedan hade passagerartrafiken på Malmö Airport gått ner med 95 procent gentemot det normala. Sedan dess har det fortsatt att sjunka.

De flyg som i dag trafikerar flygplatsen är Wizz Air till Cluj och Bukarest samt Amapola till Stockholm. Inom kort börjar dock SAS återigen att flyga mellan Malmö och Stockholm.

– Det är nästan 99 procent mindre trafik än vanligt. Men det som går någorlunda normalt är faktiskt flygfrakten. Den går helt ok fortfarande, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Ägartillskott aktuellt

Coronapandemin och de reserestriktioner som den orsakat har slagit hårt mot hela flygbranschen. Än finns inte heller någon ljusning i sikte, då det råder avrådan från att resa utomlands till minst den 15 juli.

– Det är jättetufft. Så är det ju. Vi pratar med våra ägare om ägartillskott och så för att överleva det här, säger Peter Weinhandl.

Än har inget tillskott dock kommit.

– Med de pengarna vi hade skulle vi klara några månader men det går inte i det långa loppet. Så är det för nästan alla företag som är solida i grunden. På ett eller annat sätt behöver man en annan typ av finansiering.

Amapola är ett av få flygbolag som i dag trafikerar flygplatsen.

Inga uppsägningar än

– Ett av dem är ägartillskott via aktieägarna. Det är en gängse metod men inget ägartillskott har skett ännu, nej.

Den ekonomiska situationen är däremot inte så pass kritisk att personal behövt varslas.

– Inga uppsägningar är gjorda. All personal är permitterade i olika grad men vi har inte sagt upp personal ännu.

På torsdagen meddelades SVT Skåne att Ängelholms flygplats läggs ned tills vidare och att all personal sägs upp. Till skillnad från den är Malmö Airport koncernägd, då den ingår i statliga Swedavia.

”Svårt att se”

En viktig faktor för framtidsutsikterna.

– Vi har ju ett uppdrag från regeringen med det statliga basutbudet. Så jag har svårt att se att vi skulle stänga. Men det behövs ägartillskott helt enkelt. Att ägarna går in med mer pengar.

– Ägare till Swedavia är ju staten. Hur man än vrider och vänder på det, och att det är tufft nog, så skulle inte landet klara sig utan infrastruktur. Där är flyget en viktig del. Vi måste bara se till att det går men det blir en fråga för regeringen till slut.