Köbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild.
Foto: Laurent Gillieron/AP/TT
Köbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild.

Varuhusjättar förbereder för nytt besökstak

Av: 

TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Köbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild.
Foto: Laurent Gillieron/AP/TT
Köbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild.

NYHETER

Från och med lördag gäller ett nytt maxtak på 500 personer samtidigt i butiker. För de stora varuhusen innebär det en utmaning.

På Gekås Ullared bygger man en jättevägg som i praktiken skapar två separata varuhus.

Gallerior och köpcentra är undantagna den nya regeln. Några som däremot drabbas är de större varuhusen.

På Gekås Ullared oroar man sig inte särskilt för hur hanteringen ska gå till.

– Varuhuset är byggt för att hantera 8 000-10 000 människor inne samtidigt och brandföreskrifter gör att vi redan har räknare på alla nivåer i huset, säger lågprisjättens vd Patrik Levin.

Efter att ha gjort bedömningen att omkring 1 000 människor kommer att stå i kö utanför delar man upp varuhuset i två delar med hjälp av en snabbt uppförd vägg, som beräknas vara färdig då dörrarna öppnar på lördag.

Det innebär att Gekås Ullared kan få in totalt 1 000 kunder samtidigt, uppdelat i 500 kunder i vardera del.

– Vi kommer att ha två separata delar som är som sitt eget varuhus. Med separat in- och utgång och egna kassor där det inte finns något tillfälle där kunderna i respektive varuhus kan mötas, säger Patrik Levin.

TT: Har ni fått godkänt att göra såhär?

– Man behöver inte söka lov för att dela en affär. Det är så här vi tolkar pandemilagen. Sedan kommer vi bli granskade av länsstyrelsen, som man blir.

Toppar suddas ut

Johan Saxne, marknadschef på byggvaruhuskedja Bauhaus, säger att han har märkt av ett nytt mönster i kundernas beteende.

– Det har skett en väldig förändring. Folk handlar mycket jämnare under mornar och kvällar. Topparna har på något sätt suddats ut, tack och lov, säger han.

Möbeljätten Ikea har hela tiden haft automatiska räknare vid in- och utgångar och vet exakt hur många som är i varuhuset.

– Om vi upptäcker att det för mycket folk bygger vi en liten kö utanför varuhuset och sedan släpper vi in våra kunder efter hand, säger Mattias Hennius, pressansvarig.

Sedan restriktionerna om minst tio kvadratmeter per kund infördes har Ikeas varuhus i Kungens Kurva fått ha maximalt 2 000 kunder samtidigt, jämfört med exempelvis 450 i Kalmar.

– Restriktionerna om 500 personer kommer alltså att få en stor påverkan på de stora varuhusen och mindre påverkan på de mindre, säger Hennius.

Avstånd i kön

Varuhuskedjan Åhléns finns i stora delar av landet och har likt Bauhaus en nationell strategi. Men det är främst butikskedjans två så kallade City-varuhus i Stockholm och Göteborg som drabbas.

"Vi håller koll på antal kunder som kommer in till oss löpande via vårt besöksräknings-system i våra entréer. Vi skyltar även vad som gäller för respektive varuhus vad gäller maxantal och hur vi tillsammans kan hjälpas åt att hålla smittspridning nere", skriver Åhléns kommunikationschef Weronica Nilsson i ett mejl.

De stora varuhusdrakarna vittnar om att det lär krävas ökad bemanning för att hantera kundsituationen. Ett potentiellt problem som har pekats ut av branschorganisationen Svensk Handel är smittspridning i köerna utanför varuhusen.

– Antagligen kommer det att krävas fler människor för att se till att vi håller avstånden i köerna utanför. Vi kommer säkert behöva bemanna upp så att kunder kan handla på andra sätt än att komma in i butiken, säger Johan Saxne på Bauhaus.

Ekonomisk smäll

Varuhusen räknar med att det nya maxtaket resulterar i en ekonomisk smäll, även om den är svårberäknad.

Ikea ser däremot en ljusglimt.

– Vi har ett något lägre antal besökare i våra varuhus. Men vi har en väldigt kraftig ökning av vår handel online. Så vi ser tydligt ett skifte där. På ett sätt kan man säga att det här har gett oss en liten skjuts att ställa om snabbare till att bli bättre online, säger Hennius.

Han tillägger att företaget försöker se möjligheterna i situationen:

– Det är klart att vi önskar att det inte var pandemi. Men det är pandemi och vi har respekt för beslutet, vi förstår varför man fattar det.

Publicerad: