Efter slopandet av klimatbonusen – en iskall elbilsmarknad

Publicerad 2023-03-09

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.

Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.

– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

Det blev rusning till bilhandlare den 8 november, efter att regeringen berättade att klimatbonusen skulle bort.

Svenskarna fick ett dygn på sig att köpa elbilar – dagen efter blev det upp till  50 000 - 70 000 kronor dyrare beroende på om bilen registrerades innan eller efter årsskiftet.

Nu är det i princip inga privatpersoner som köper elbilar längre.

– Det är jättetydligt, över en natt. Jättetryck innan 8 november och dagen efter var det iskallt, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF), branschorganisation för bilhandlare och verkstäder i Sverige.

Han pratade nyligen med en medlem, som berättar att han sålde ganska mycket elbilar i höstas.

– Efter 8 november och fram till årsskiftet sålde han inte en enda elbil. Han säljer massa diesel- och bensinbilar, men elbilar är en omöjlighet.

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund.

”En dramatisk skillnad”

Argumentet från regeringens håll var att kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil kunde likställas med kostnaden för att äga en bensin- eller dieselbil, och att det därför inte behövdes något styrmedel längre.

Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, hävdar att om man vill ställa om fordonsflottan måste man tänka om.

– Vi tycker att man måste få tillbaka någon form av styrmedel för privatkunder. Ägandet av fossilbilar kommer att bli en fattigdomsfälla, eftersom elbilar har mycket lägre driftskostnad men mycket högre inköpspris.

När det gäller beställning av företagsbilar ser man inte samma utveckling - men tidigare har hälften av de bilar som beställs köpts av privatpersoner.

Mobility Sweden företräder tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Redan innan beskedet om att stödet skulle försvinna fanns det en viss avmattningen i försäljningen av elbilar. Inflationen, höga räntor och höga elpriser kan ha en viss påverkan.

Det finns två olika sätt att mäta försäljning av bilar – i nyregistrering och i orderstatus. I och med att elbilar har lång leverenstid kommer regeringens beslut synas i statistiken över antalet nyregistrerade bilar först i höst.

Men Mobility Sweden mäter också orderstatus. De vill inte gå ut med exakta siffror - men ser en skarp förändring sedan den 8 november.

– Det är en dramatisk skillnad.

Drabbar privatleasingen

Indikationerna kommer inte bara från bilhandlarna och tillverkare av bilarna. Det kommer också från bilisterna själva.

– Privatleasing har ju förändrats jättemycket och blivit mycket dyrare, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, som är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och trafikanter.

Klimatbonusen gällde också när man leasade bilar och enligt honom har det blivit en kostnadsskillnad på ungefär 2 000 kronor i månaden efter att klimatbonusen försvann. Utöver det är det höjda räntor vilket gör att den totala kostnaden på att leasa bilar nästan fördubblats.

Han tror också på styrmedel för elbilar, om man vill att den marknaden ska fortsätta utvecklas. Han undrar nu hur regeringen tänker, när de pratat om att elektrifieringen är vägen ut ur klimatkrisen.

– Branschen har räknat med att det ska tillkomma två miljoner laddbara bilar till 2030. Det scenariot ser ju lite svårt ut just nu. Hur ska man klara omställningen?

Finansutskottets ordförande Edward Riedl (M) säger att det är viktigt med fortsatt elektrifiering av fordonsflottan, där de satsar på elstolpar och liknande. 

– Men med det sagt: Klimatbonusen för bilar kostade sju miljarder 2022. När vi lade budgeten såg vi att det kommer bli trångt, många behov. I det fick vi prioritera - och i ett läge där det säljs mycket elbilar var det en rimlig avvägning tyckte vi.

Han har svårt att se en comeback av klimatbonusen inom de närmsta åren.

– Inte i rimlig närtid, utan vi måste prioritera polis, försvar, välfärd. Vi kommer ha många hushåll med svag ekonomi som vi kommer behöva stötta i den här inflationen.

Bilhandlarna vill vara med på klimattåg

Sverige är inte ensamma om att ha stoppat klimatbonusar. MRF har precis haft möte med liknande organisationer i Norge, Finland och Danmark.

– I Norge har det varit extremt fördelaktigt att köra elbil, man fick billigare parkering i Oslo. Nu har de tagit bort nästan alla förmåner, och nu börjar man få efterfrågan på dieselbilar, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF).

För hans medlemmar – bilhandlarna – spelar det egentligen ingen roll. De säljer bensin- och dieselbilar i stället för elbilar och tjänar samma pengar.

– Men vi har ju också en önskan om att vara med på tåget om en mer hållbar värld, och ett bättre klimatarbete.

Aftonbladet har sökt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.